PC-drøm i grus

Snakk om å kjøpe katta i sekken! Arnfinn Gjøstøl trodde han kjøpte en bærbar PC på finn.no. Pakken, som kom i postoppkrav, inneholdt kattesand.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TRONDHEIM (Dagbladet): -  Klart jeg føler meg litt som en tosk, sier Arnfinn Gjøstøl som har anmeldt selgeren til politiet.

Vedkommende har brukt falskt navn, men avsløres av bankkontonummeret.

Garanti

«Det er grunn til å tro at NN står bak det hele. Jeg ønsker at han blir tiltalt, dømt og straffet,» skriver Gjøstøl til Strand og Forsand lensmannskontor på Jørpeland.

-  Jeg hadde sjekket at det var et godt kjøp. PC-en skulle være tre måneder gammel, med garanti og alle papirer i orden, forteller Arnfinn Gjøstøl (56).

Selgeren opererte med en e-postadresse på Hotmail. Gjøstøl meldte sin interesse og selgeren inviterte ham på besøk:

«Er du fortsatt interessert? Du sa du bodde i Trondheim, det er vel da ganske umulig for deg å komme og se på den? Hadde jo vært best for begge parter, men alt er som det skal. Kan sende den i postoppkrav til deg?»

Gjøstøl slo til. 10. juni hentet han pakken og betalte den avtalte kjøpesummen - 5900 kroner - på et postkontor i Trondheim. En kollega var med, da han hentet Norgespakken og åpnet den.

«Da pakken ble åpnet, viste det seg at den inneholdt en pose COOP kattesand, i original og uåpnet emballasje, og ingen PC,» skriver Gjøstøl i anmeldelsen.

Ingen hjelp

Serviceteknikeren har selv etterforsket saken. Han har funnet ut at selgeren har operert med falskt navn og adresse, og også funnet fram til hvem bankkontonummeret tilhører. Å opprette en bankkonto i falskt navn, skal ikke være mulig.

Nettopp fordi avsender må oppgi kontonummeret, regnet Gjøstøl med at handelen var trygg. Han har ikke hørt noen advarsler mot å handle på denne måten.

Etter at åpnet pakken, ringte han Posten og ba de kansellere pengetransaksjonen. Det kunne de ikke gjøre.

-  Det er slik at når du betaler oppkravsbeløpet, får du utlevert pakken. Du kan ikke åpne pakken og si at dette vil jeg ikke ha, forteller informasjonssjef Robert Morberg i Posten.

Etterforsker

-  Jeg ser ikke for meg at jeg får pengene tilbake, sier Arnfinn Gjøstøl som synes at rutinene på FINN.no bør endres.

-  De må sjekke kundene sine bedre. Slikt som dette kan undergrave handelen på Internett, sier den uheldige PC-kunden.

-  Saken er til etterforskning. Her må vi kunne få tak i vedkommende. Vi har jo navn, sier lensmannen i Strand og Forsand, Oddbjørn Næss.

<B>KATTESAND I SEKKEN: </B> Arnfinn Gjøstøl i Trondheim er den ulykkelige eier av en pose kattesand han betalte 5900 kroner for.