Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

PC, nettbrett og Apple-produkter kan bli det første som rammes

Bilbransjen forbereder seg også på prisøkning, om ikke krona styrker seg.

UTSATT: Elektrogigantene har ingen planer om å øke prisene på grunn av kronekursen på kort sikt. Men om den lave kursen holder seg, vil utslagene trolig først komme må PC-er, nettbrett og Apple-produkter, varsler bransjen. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
UTSATT: Elektrogigantene har ingen planer om å øke prisene på grunn av kronekursen på kort sikt. Men om den lave kursen holder seg, vil utslagene trolig først komme må PC-er, nettbrett og Apple-produkter, varsler bransjen. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Like før jul varslet Oslo Hifi Center at de fra nyttår øker prisene med 20 prosent som følge av den lave kronekursen.

— Vi merker at leverandørene setter opp prisene på importvarer, og det har allerede ført til lavere fortjeneste i butikken. Fredag fikk jeg en ny prisliste for noen produkter fra USA som er 18 prosent dyrere etter nyttår. Når butikksjefen min er tilbake fra juleferie, må han sette opp prisene. De butikkene som ikke følger etter, vil få seg et sjokk, sa innehaver Geir Tømmervik til DN noen dager før jul.

I 40 år har butikken hans i Vika vært blant de mest eksklusive for norske lydentusiaster. Svekkelsen av krona merkes når innkjøpene gjøres i dollar.

Men de største elektrovarehusene er ikke like bekymret. Prisene vil ikke stige sammen med nyttårsrakettene. Langsiktige innkjøpsavtaler, varelagre, valutasikring og tilstedeværelse i flere markeder gjør at verken Elkjøp, Lefdal, Expert eller Komplett.no har planer om å øke prisene på kort sikt.

- Konkurransen styrer - Først og fremst er det konkurransen i det norske markedet som påvirker prisene vi setter. Kundene våre sier de er opptatt av at vi skal være prisledende og derfor er det viktig for oss alltid å oppleves som konkurransedyktige på pris. Det skal mye til før svingninger i valutamarkedet vil påvirke prisene i våre varehus, sier kommunikasjonssjef i Elkjøp, Øystein A. Schmidt til Dagbladet.

Han snakker på vegne av både Elkjøp og Lefdal, som har samme eiere. Markedsledende Elkjøp omsatte for nærmere 30 milliarder kroner i fjor.

Schmidt sier konsernet har sikret seg valutamessig, og drar fordel av å være til stede i flere markeder, med butikker også i de andre nordiske landene.

- Dette fører til at vi her i Norge merker relativt lite direkte til svingninger i kronekursen, i alle fall på kort- og mellomlang sikt, sier Schmidt.

- Når det er sagt blir også vi påvirket av langvarige endringer i dette landskapet. Bevegelsene vi har sett de siste ukene er de største på mange år, og skulle den svake kronekursen vedvare over lengre tid kan det bli aktuelt for oss å justere prisene noe i tråd med dette. Disse vurderingene tar vi imidlertid ikke før eventuelt utpå nyåret. Romjulssalget blir dermed ikke påvirket av dette i det hele tatt, sier han.

- Glidende overgang Expert tegner et liknende bilde, og tror prisøkning først blir aktuelt om kursfallet i krona vedvarer over lang tid.

- Vi er jo beskyttet av innkjøp som allerede er gjort, og langsiktige avtaler med leverandører. Samtidig har vi i vår bransje en veldig synlig prissetting. Mange vil være redde for å være først ute med prisøkninger - og til nå har det derfor vært vanlig at vi har tatt svingningene i kronekursen på vår kappe, sier administrerende direktør i Expert, Anders Nilsen, til Dagbladet.

Nilsen påpeker imidlertid at kronekursfallet er uvanlig stort, og at det på sikt vil by på utfordringer.

- Det er noe vi må vurdere fram mot sommeren, men ikke første januar eller på en fastlagt dato i nær framtid. Noen leverandører har varslet prisoppgang, og det betyr at en eventuell overgang vil bli glidende, sier han.

- Er det noen varer som påvirkes mer enn andre?

- Noen ting er mer utsatt, som PC-er, nettbrett og Apple-produkter. Her kan man få raskere utslag, svarer Nilsen.

- Hysterisk handel Nilsen påpeker at man i Norge har hatt ekstremt gode priser på elektronikk i svært lang tid, og at lav kronekurs ikke bare slår negativt ut for butikkene.

- Vi kan jo se for oss at flere velger å handle i Norge fordi kronekursen gjør det mindre attraktivt å handle i utlandet, sier han.

Avventer på nett En av de største elektronikkaktørene i nettmarkedet, Komplett.no, er også avventende med hensyn til kronekursen.

Til SB.no sier kommersiell direktør Anton Hagberg de ikke forventer økte priser med det første. Men om det vedvarer, kan endringer skje i løpet av første kvartal.

- Jeg får håpe dette normaliserer seg, for dette har vært ekstremsport. Elektronikkbransjen er konkurranseutsatt. Det kan godt hende at folk kjøper noe mindre. Samtidig er kjøpekraften i Norge god sammenliknet med nordiske land og renta er lav, sier Hagberg til lokalavisa.

Har allerede satt opp bilprisene Tesla var raskt ute med å justere prisene etter kronekursens fall. Natt til forrige torsdag satt Tesla opp de norske prisene på Model S. Toppmodellen P85D ble satt opp med hele 61.669 kroner, meldte Hegnar.no.

IKKE BESTEMT: Informasjonssjef Espen Olsen i Tøyota Norge AS forteller at Toyota ikke har bestemt seg for om prisene skal økes, men sier at de følger utviklingen nøye. Foto: Sondre Steen Holvik / Dagbladet
IKKE BESTEMT: Informasjonssjef Espen Olsen i Tøyota Norge AS forteller at Toyota ikke har bestemt seg for om prisene skal økes, men sier at de følger utviklingen nøye. Foto: Sondre Steen Holvik / Dagbladet Vis mer

Norske bilimportører forøvrig følger utviklingen av kronekursen tett, og sier at det er en god mulighet for at bilprisene vil øke i løpet av 2015.

-Vi har ikke tatt noen beslutning per i dag. Men hvis den lave kronekursen vedvarer, så er det stor sannsynlighet for at det blir en prisøkning på våre biler, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Toyota Norge kjøper inn biler i norske kroner, og det er dermed Toyotas hovedkontor i Europa som sitter med valutarisikoen.

- Vi kan vente med å øke prisene, så dette er på ingen måte noen krise for vår del. Hovedkontoret har midler til å tenke langsiktig og behøver ikke å gjøre raske endringer. Men det er klart at vi vil følge markedet og se hva de andre gjør. Det er viktig for Toyota å være konkurransedyktige, men samtidig er vi nødt til å få igjen pengene fabrikken må ha for bilene, sier Olsen til Dagbladet.

- Hele bransjen må forberede seg Norges største bilimportør, Møllergruppen, står bak import av Volkswagen, Audi og Skoda til Norge. Direktør for konserninformasjon, Paul Hegna, i Møllergruppen mener hele bilbransjen må forberede seg på høyere priser.

- Dersom kronekursen holder seg så svak som nå over tid, vil alle som driver med bilimport måtte justere prisene sine. Det gjelder også for våre merker, forteller han og understreker at det ikke er noen automatikk i at prisene vil stige etter nyttår.

-Dette er noe som vurderes løpende. Man må se hvordan kronekursen utvikler seg. Blir den liggende på dagens kurs over lengre tid vil det være naturlig å  justere opp prisene, sier Hegna.

- Ingen endringer i bilprisen Volvo er den eneste av de norske bilimportørene Dagbladet har snakket med, som ikke ser for seg endringer i bilprisen basert på kronekursen.

- Volvo Car Norway planlegger ingen endringer i bilprisen med bakgrunn i kronekurssvingningene, konstaterer PR- og informasjonsdirektør i Volvo Car Norway, Rune Gutteberg Hansen, overfor Dagbladet.

Ingen av bilimportørene Dagbladet har vært i kontakt med ønsket å si noe om når det kan være aktuelt å sette opp prisene.

FORVENTER PRISØKNING:  Møllergruppen har ikke tatt steg for å sikre seg valutamessig. Direktør for konserninformasjon, Paul Hegna, i Møllergruppen mener hele bransjen må forberede seg på høyere priser. Foto: Are Borgir / Dagbladet
FORVENTER PRISØKNING: Møllergruppen har ikke tatt steg for å sikre seg valutamessig. Direktør for konserninformasjon, Paul Hegna, i Møllergruppen mener hele bransjen må forberede seg på høyere priser. Foto: Are Borgir / Dagbladet Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media