Veksten i pc-markedet i Norge er større enn i noe annet land i Vest-Europa og Nord-Amerika.
På det norske pc-markedet er firmaet Compaq størst med en markedsandel på 22 prosent i årets ni første måneder, ifølge en måling utført av selskapet DM&R. På de neste plassene kommer IBM med 11 prosent og Cinet med 9 prosent.
God økonomi
Administrerende direktør Jan Eigil Rydningen i Compaq Computer Norway A/S sier at den gode norske økonomien forklarer mye av grunnen til den eventyrlige veksten i det norske pc-markedet. Til sammenligning har Sverige nullvekst på dette markedet i år, mens det i fjor var en tilbakegang på 10 prosent.
Om lag 400.000 av pc-ene som blir solgt i Norge i år går til bedrifter og offentlige kontorer, mens om lag 100.000 går til hjemmemarkedet.
- Flere bedrifter kjøper pc-er som de ansatte skal ha hjemme - enten for å skaffe seg bedre opplæring eller for å ha en mer fleksibel arbeidssituasjon. På dette feltet er Norge blitt en trendsetter for Vest-Europa og Nord-Amerika, sier Jan Eigil Rydningen.
I skolen
Rydningen regner med at den store veksten i det norske pc-markedet i årene framover må komme i skolen. Et hovedproblem med data i skolen er lærernes manglende kompetanse, mener han.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger