PENDLERE: Pendlere er blant de store taperne i årets statsbudsjett, mener Norsk Pendlerallianse. Her fra Oslo S. Foto: Torbjørn Grønning  / Dagbladet
PENDLERE: Pendlere er blant de store taperne i årets statsbudsjett, mener Norsk Pendlerallianse. Her fra Oslo S. Foto: Torbjørn Grønning / DagbladetVis mer

Pendlere om budsjettet: - Alle kan ikke bo i Oslo

125 000 mennesker kan tape penger på at regjeringen vil fjerne reisefradraget fra 2016. - Brutalt, mener Norsk Pendlerallianse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Regjeringen foreslår i statsbudsjettet som ble lagt fram i dag at bunnbeløpet på reisefradrag skal økes fra 16 000 til 22 000. 

Det betyr at alle vil få noe mindre i reisefradrag for 2016 - og at alle de som tidligere har hatt akkurat lang nok reisevei for å få reisefradrag, vil miste det fra 2016 hvis forslaget blir vedtatt. 

Ifølge regjeringen selv mister omtrent 125 000 personer - hovedsaklig folk bosatt i Østlandsområdet - reisefradraget helt fra neste år. Regjeringen ønsker å gjøre fradraget gjeldende fra 64 kilometer tur/retur, mot dagens 46 kilometer.

Mister reisefradraget En av dem er Johan Fredrik Høvås, som pendler fra Drammen stasjon til Oslo hver dag.  Fra arbeidsplassen hans i Oslo og fram til døra hjemme i Drammen, er reiseavstanden femti kilometer, og han har en årlig reiseutgift på mellom 18-19 000 kroner. 

Det har tidligere utgjort et reisefradrag på omtrent 1000 kroner. Nå risikerer han å miste reisefradraget helt. 

- Det er noen få tusenlapper det er snakk om. Jeg betaler i utgangspunktet min skatt med glede, men i et litt større perspektiv synes jeg det er litt underlig at man reduserer incentivene for å bo utenfor byene, sier han, og viser til at boligmarkedet er presset nok fra før i Oslo. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle kan ikke bo i Oslo Det synspunktet er leder Jan Riddervold i Norsk Pendlerallianse.

- Alle kan ikke bo i Oslo eller i de store byene, og skal man ha levende bygder og spredt bosetting, må det være mulig å pendle. Da er det viktig at man får et fradrag som gjør at det går an å pendle, sier Riddervold.  

Han lar seg provosere over regelendringene - spesielt siden det ikke er den eneste som kan slå negativt ut for folk som reiser til og fra jobb. Regjeringen har i tillegg foreslått å øke momsen på persontransport fra åtte til ti prosent, noe som kan føre til økte billettutgifter på kollektivtransport. 

- Pendlerne straffes brutalt i dette budsjettet. Regjeringen tar med den ene hånden og gir med den andre når de snakker om at de gir skatteletter, sier Riddervold.

- Trend over lang tid Tapet på grunn av regelendringen i reisefradraget, utgjør ikke store summer for pendlerne som nå mister fradraget. For Høvik utgjør er det sannsynligvis snakk om rundt 1000 kroner. I gjennomsnitt vil skatten øke med 1350 kroner i året for dem som i dag krever fradraget. 
 
Riddervold mener likevel det er grunn til å reagere - og påpeker at nedgangen i reisefradraget har vært jevn i flere år. Før jul foreslo det såkalte Scheel-utvalget faktisk å fjerne fradraget helt. 

- For mange lønnsmottakere har en tusenlapp mye å si. Dessuten er det en start på noe verre, og en utvikling vi har sett i mange år, sier Riddervold. 

Rammes  Også samferdselspolitisk talskvinne i Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, reagerer på forslaget fra regjeringen. 

Presset boligmarked: Han betaler sin skatt med glede, men Johan Fredrik Høvås synes det er litt underlig at incentivene til å pendle reduseres, ettersom boligmarkedet i Oslo er presset fra før av. Foto: Caroline Roka.
Presset boligmarked: Han betaler sin skatt med glede, men Johan Fredrik Høvås synes det er litt underlig at incentivene til å pendle reduseres, ettersom boligmarkedet i Oslo er presset fra før av. Foto: Caroline Roka. Vis mer

- Dette vil ramme dem som har lang reisevei drastisk, og jeg kan ikke forstå hva regjeringen mener med å gjøre dette grepet, sier hun til NTB. 

- Det er ingen overdrivelse å si at pendlerne i de store byene er blant de gruppene som gjennom de siste tiårene har opplevd stemoderlig behandling. Men nå ligger det an til konflikter mellom regjeringen og pendlerne.

KRITISK: Jan Riddervold i Norsk Penderallianse er kritisk til forslagene.
KRITISK: Jan Riddervold i Norsk Penderallianse er kritisk til forslagene. Vis mer