Pengedyrking blir en livsstil

Vi vil skjelle ut svartingene og feite opp lommeboka. Eller gå på kafé, snakke pent om Grønland og forbanne kommersen. 68-erne vil bli dyttet ut av manesjen. Finner vi mer olje, vil vi renne over av selvgodhet. Hemningene kastes overbord. Slik blir Norge i 1998, tror Nina Witoszek, polsk kulturhistoriker som mener Norge er sexy.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Witoszek (38) skjærer ikke Norge over én kam, men tre. Etter nyttårsrakettenes endelikt vil tre Norg-er kjempe om å dominere 1998:

Mc World-Norge: Unge mennesker som reiser og bryter ut av enfoldet. Kosmopolitter, kafémennesker med sans for pluralisme og subkulturen som vokser opp på Grønland. I anmarsj i 1998.

Askeladden-Norge: Eller Ottar Brox-Norge, idealistiske venstrenostalgikere som kjemper for velferdsstaten, tilstår at verden forandrer seg, at utlendinger må slippes inn, at mangfold er nødvendig. På vikende front i 1998.

Jihad-Norge Eller Hagen-Norge, preget av velstandsnevrose, kulturfundamentalisme, fremmedfiendtlighet, og opprørslyst mot kosmopolittene. Norge for nordmenn. Norske penger for Norge. Alt Kong Midas tok på ble til gull - han er et ideal. I anmarsj i 1998.

Rik & skamløs

- I 1998 går Norge for første gang i historien inn i en dekadent periode. Dere skammer dere ikke lenger over å være rik. I Gatsby-stil blir det en dyd å dyrke penger. Vær hemningsløs! Vær ekstravagant!

En liten katastrofe må til for å holde nordmenn i sjakk. Dere blir litt ovenpå, sier kulturhistorikeren, forfatteren og filmskribenten som flyktet til Norge på 80-tallet. Nå har hun bopæl i Norge, Italia og Irland. Til våren forstyrrer hun oss med bok om Norges naturmytologier fra Eddatiden til dagens økofilosofi.

Norge sexy

- Det som er sexy med Norge er innbyggernes pågående romanse med sitt eget land.

I Polen er de misfornøyd av prinsipp. Irene er fornøyd med livet bare fordi kirken mener de skal være det. I USA er de lykkelige fordi det er et sosialt krav. Nordmenn er fornøyd med seg selv på et avslappet vis. De er de eneste som forteller hvor fantastisk det er å reise hjem fra Firenze.

- Men nordmenn er undersosialiserte. Bykulturen i Norge er 6ø000 år forsinket. Dere er bønder som hopper inn i en urban kultur - kulturen som sosialiserer mennesket.

Norsk enetale

- Er vi sosiale nerder?

- Snarere sosiale troll. En årsak er deres forhold til skog og mark. Nordmenn har marinert sin egen skogskultur, og det er ingen sosial kultur. Dessuten har nordmenn stort sett snakket med seg selv, vært lykkelig monologiske. Dere har visst hvem som kommer til helvete eller himmel. Se Janteloven.

- 68-generasjone forsterket undersosialiseringen med opprør mot den urbane kulturen, dyrking av bondekultur og maoisme: Ikke oppfør deg pent, vi skal være uhøytidelige! Disse styrer landet nå. De har forsterket den trolske kulturen, som er fremmed for meg, et bymenneske fra Krakow.

Norsk impotens

Hva er det med oss jukse-urbane bondetølper? Mens engelskmenn slår vitser og polakker gjør opprør, får nordmenn heller blackout enn å konfronteres med andre mennesker. Nina:

- Den norske urfylla er en forsvarsmekanisme som fungerer bra. Den uttrykker impotens: Dere klarer ikke å fly eller være briljante i fylla, men kollapser. Exit.

Sverige sjalu

Hun har også merket seg en skepsis til skruene: - Norges kultur bygger på trygghet, og det originale skaper utrygghet. Sverige er sjalu på Næss og Galtung, som ble store av motstanden de møtte i Norge. Husk Ibsen gikk i eksil. Italienerne aksepterer det bisarre og rare, men i Norge... Et eksempel: På en vestkantfest i Oslo satt jeg og kranglet med en russer. Til slutt skrek vi til hverandre. Det er den morsomste festen jeg har vært på. Begge likte spenningen. Men damen som hadde festen ringte dagen etter til alle de 20 gjestene og beklaget at festen ikke ble koselig.

Paven Næss

I 1998 vil Europa, hvis vi overlever som Nina bemerker, bølge over av nyromantikk og kjærlighet til det irrasjonelle. Vi pragmatiske slaver av fornuften blir neppe følelsesmennesker, men hun håper. Her kommer Arne Næss senior inn, Ninas gode venn, som hun mener har sjarmert seg til suksess med sin inkonsekvens.

- Arne har fått pavestatus innen den grønne religion. Og ingen hører på paven. Men det er fint at noen mener rett selv om det er uoppnåelig. Nå har vi to hatt julebord hos meg og kranglet om følelser.

- Næss er ikke så nyttig?

- Nei, men er kjærlighet nyttig?

RIKE OG SKAMLØSE: I 1998 går Norge for første gang i historien inn i en dekadent periode, spår den polske kulturhistorikeren Nina Witozek.
Kulturhistoriker Nina Witoszek