Pengekåt inkassoselskap krever penger av folk som angivelig har surfet på nettpornosider

«TV 2 hjelper deg» og Forbrukerrådet har fått 140 klager.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): På vegne av en rekke utenlandske pornonettsider har inkassoselskapet Oslo Creditservice tatt på seg jobben med å kreve inn penger fra personer som har vært inne på nettpornosidene.

De hjelper utenlandske, lysskye bedrifter å kreve inn penger for noe kundene selv mener de ikke har kjøpt. Ifølge Oslo Creditservice, skal Kåre Midthus ha benyttet seg av en utenlands mobilpornotjeneste i oktober i fjor.

- Lurt? Det er bare fornavnet. Jeg føler meg helvetes lurt, sier Kåre Midthus til kveldens «TV 2 hjelper deg».

Forsøkte å klage Regningen som er sendt ut er skrevet i hans navn, men telefonen som skal ha blitt brukt tilhører Kåres mindreårige sønn.

- Det er jævla frekt gjort å bare sende ut regninger i hytt og gevær på nesten 3000 kroner. De sender det fra et sted der de har det varmt og godt, og regner med at folk betaler. Det er inn i helvetes frekt gjort. Jeg fatter ikke at de har samvittighet til å gjøre det, sier Kåre Midthus.

Den 11. oktober i fjor - flere uker før Kåre Midthus fikk regningen - opplyste Oslo Creditservice til Forbrukerombudet at de hadde sluttet å kreve inn penger for det utenlandske pornoselskapet Max Berg. Grunnen var vilkårene til pornotjenesten var i strid med markedsføringsloven.
 
Men dette holdt Oslo Creditservice skjult for Kåre og de andre som mottok regninger fra selskapet.

Kåre prøvde å klage på kravet, men selskapene sto på sitt.

Truet med rettssak - De er veldig agressive og pågående, de truer med alt de har lov til. Jeg har blitt truet med rettsak og andre ting hvis jeg ikke betaler, sier han.

Og Kåre er langt fra alene. En kvinnen sier anonymt til «TV 2 hjelper deg», at hun besøkte nettsiden men aldri fikk beskjed om at det kostet penger.
 
- Det eneste jeg gjorde var å bekrefte alderen min via sms. Få dager senere dukket regningen fra Oslo Creditservice opp i postkassa, sier hun.

Forbrukerrådet fikk liknende henvendelser fra 140 personer i 2012. 4-5 ulike selskaper driver med tilsvarende porno- og chattetjenester. Fellesnevneren er at de benytter Oslo Creditservice som inkassobyrå. Flere forbrukere har betalt pornokravet, selv om de er ulovlige og de selv mener de er uskyldige.

Flere av sakene har blitt klaget inn til Forliksrådet. Dokumenter som «TV2 hjelper deg» og Dagbladet sitter på viser at de fleste som tar seg umaken med å gå til forliksrådet vinner frem med sine saker mot inkassoselskapet.

- Spekuleres i å lure kundene Forbrukerrådets advokat Jon Andreas Lange, mener selskapet bevisst hjelper svindlere.

- Vi mener jo at dette er krav som ikke er berettiget. De sender ut regninger til kunder som ikke har ment å inngå noe avtale, som ikke har skjønt at de har inngått en avtale, og som heller ikke har fått beskjed etterpå ved en ordrebekreftelse, sier han.
 
Må følge norsk lov
- Det er en form for svindel hvor det bevisst spekuleres i å lure kundene. Selv om selskapet er registrert utenfor Norge, retter de seg mot et norsk publikum. Sidene er skrevet på norsk og de krever betaling i norske kroner. Da må de også rette seg etter norsk lov, sier Lange til Dagbladet.

- Er avtalen lovstridig?
 
- Ja, både fordi det ikke opplyses klart og tydelig hva avtalen går ut på, eller at kunden har angrerett. Det første fører til at gyldig avtale ikke er inngått, det andre at kunden i alle tilfelle har angrerett i ett år.
 
- Er dette noe inkassobyråer burde vite om?
 
- Ja, alle seriøse inkassoselskaper bør kjenne til dette og avstå fra å inndrive krav på vegne av slike selskaper, sier Lange.

- Er informert I flere måneder har Oslo Creditservice nektet å svare på våre spørsmål fra «TV2 hjelper deg». Thor Ivar Mathisen vil ikke la seg intervjue, men svarer følgende til Dagbladet på epost:

- På vegne av de selskapene dere sender ut regning for, føler dere at kundene på en god nok måte har blitt opplyst om at de har inngått en avtale som er forståelig og på hvilke vilkår avtalen er inngått?

- De enkelte tilbyderne av de ulike tjenestene har informasjon om priser og abonnementsvilkår på sine respektive hjemmesider. Ved kjøp aksepteres disse vilkårene, skriver Mathisen.

- Forbrukerrådet fikk 140 henvendelser i 2012 fra selskaper som driver med porno- og chattetjenester, alle med Oslo Creditservice som inkassobyrå. Føler dere at dette er et høyt antall klager og ser dere på rutinene til disse selskapene for hvordan de opplyser om betaling/forpliktelser for de som er inne på nettsidene?

Høyt antall klager
- Antallet på 140 klager er høyt, og årsak til dette er sammensatt. Både pris, at det er underholdningstjenester for personer over 18 år og at vedkommende kunde ikke ønsker å benytte tjenesten i den avtalte abonnementsperiode.

LURT: Det er inn i helvetes frekt gjort. Jeg fatter ikke at de har samvittighet til å gjøre det, sier Kåre Midthus. Foto: TV 2
LURT: Det er inn i helvetes frekt gjort. Jeg fatter ikke at de har samvittighet til å gjøre det, sier Kåre Midthus. Foto: TV 2 Vis mer

- 11. oktober 2012 lovte dere skriftlig til Forbrukerombudet å stoppe innkrevingen av penger for selskaper som Max Berg. Hvorfor har dere fortsatt med dette i ettertid?

- Det vi bekreftet til Forbrukerombudet var at krav på daværende tidspunkt ikke ville bli innkrevd av oss. Max Berg endret, etter innspill fra Forbrukerombudet/Forbrukerrådet, sitt tilbud slik at det er krav stiftet ut i fra de endrede betingelsene som er fakturert.

- Flere ganger har dere møtt i Forliksrådet og tapt sakene. Kommentar til dette?

- Når en sak kommer til forliksrådet er det med utgangspunkt i at det er uenighet mellom kunde og leverandør, og i en slik prosess vil leverandør både vinne og tape saker.

- Forbrukerrådet mener at dere bevisst lurer folk til å betale regningene for det de kaller svindelselskaper. Hva syns du om dette?

- Vi er uenig i denne påstanden, skriver Thor Ivar Mathisen.

UENIG: Forbrukerrådet mener at Oslo Creditservive bevisst lurer folk til å betale regningene for det de kaller svindelselskaper. Thor Ivar Mathisen er uenig i dette. Foto: TV2.
UENIG: Forbrukerrådet mener at Oslo Creditservive bevisst lurer folk til å betale regningene for det de kaller svindelselskaper. Thor Ivar Mathisen er uenig i dette. Foto: TV2. Vis mer