Pengekrangel om togkaoset

Mens Signatur-togene blir sjekket for feil, løper kostnadene for NSB. Nå vurderer NSB å sende regningen til leverandøren av de akselsvake togene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hver dag rammes rundt 3000 personer av togkaoset som har rammet NSBs kunder etter at de nye Signaturtogene ble sendt til vedlikehold. Kilder i NSB mener at kaoset koster hundretusenvis av kroner, siden selskapet både må betale for alternativ transport for dem som rammes, og for å bruke togsett som ellers skulle selges.

- Bruddet i drivakslingen har påført oss store ekstraordinære kostnader, blant annet i form av at dette er en belastning for vårt omdømme, sier informasjonssjef Svein Ringstad i NSB Konsern.

- Ikke vårt ansvar

Nå vurderer NSB å sende regningen til ADtranz, selskapet som har levert Signatur-togene. Men ADtranz avviser at de er ansvarlige for at togene står.

- Det er ikke vårt ansvar om togene står, sier administrerende direktør Ronny Solberg i ADtranz til Dagbladet.no.

Han mener at NSB må henvende seg til forsikringsselskapet sitt for å få igjen pengene de taper.

«Meget god»

Men NSB mener kontrakten de har med ADtranz er «meget god».

- Denne type feil er dekket av kontrakten, og togsette en fortsatt inne i en prøvefase for å avdekke feil. Garantitiden begynner ikke å løpe før prøvefasen er avsluttet, sier driftsdirektør Tom Ingulstad i NSB til Finansavisen.

På spørsmål om det kan bli aktuelt å reise erstatningskrav overfor ADtranz, svarer han:

- Vi har stilt krav om tilgjengelighet for togene, og da kan de ikke stå på verksted.

Og informasjonsdirektør Svein Ringstad sier det slik:

- Det er ikke gitt at alle de økonomiske kostnadene havner hos NSB.

Skinnegangen

Leverandøren på sin side forsikrer at de ikke har gjort noe galt.

- Vi går nå igjennom beregningsunderlaget for akslingene, men vi føler oss trygge på at det er riktig, forutsatt at informasjonen vi har fått om skinnegangen er riktig, sier Ronny Solberg.

Signaturtogene blir nå inspisert med ultralyd på NSBs verksteder, og kan være tilbake på skinnene onsdag. I mellomtiden bruker NSB gamle tog, busser og drosjer for å frakte passasjerer som skulle benyttet seg av Sørlandsbanen eller Dovrebanen.