Pengene renner ut for Sandefjord-rederen

Stopper allikevel ikke det 86. utbyttet på rad.

SHIPPING: Herbjørn Hansson sliter med å tjene penger.
 Foto: Iván Kverme.
SHIPPING: Herbjørn Hansson sliter med å tjene penger. Foto: Iván Kverme.Vis mer

(Hegnar.no): Det USA-noterte tankrederiet til Sandefjord-baserte Herbjørn Hansson, Nordic American Tankers, la i går frem tall for fjorårets fjerde kvartal.

Til tross for sterke tankrater i slutten av 2018, endte fjerde kvartal med et tap på 10,5 millioner dollar etter skatt for suezmax-rederiet. En bedring mot det ikke helt sammenlignbare resultatet etter skatt i fjerde kvartal 2017 som endte på minus 151,4 millioner dollar, preget av nedskrivninger av skip og goodwill på til sammen 129,5 millioner dollar. I fjorårets tredje kvartal ble bunnlinjen til sammenligning på minus 38 millioner dollar.

Driftsresultatet endte på den positive siden for første gang på lenge. Før finansposter og andre utgifter ble resultatet 5,4 millioner dollar. De totale inntektene beløp seg til 44,2 millioner dollar i kvartalet, mot 36,7 millioner dollar samme kvartal året før.

TCE-ratene i kvartalet var på 20.100 dollar per dag, sammenlignet med 13.800 dollar per dag samme periode i 2017. I tredje kvartal 2018 var TCE-ratene på 12.000 dollar. Ratene var allikevel langt under det som ble rapportert i løpet av kvartalet. I slutten av november i fjor lå snittratene for suezmax-skip på rundt 50.000 dollar per dag.

- Tankmarkedet for våre suezmaxer er sterkt – det sterkeste vi har sett på mange år, uttalte Hansson da.

I kvartalsrapporten skriver rederiet at av ulike grunner er ikke TCE-indeksene et presist mål på ratene deres skip oppnår.

For hele 2018 ble resultatet etter skatt på minus 95,3 millioner dollar, mot minus 205 millioner dollar i 2017.

Nok et kvartal med utbytte

Til tross for rød bunnlinje, stanser ikke det Hansson fra å opprettholde den rekordlange utbytterekken, og rederiet betaler dermed nå det 86. utbyttet på rad. Ikke overraskende økes utbyttet fra ett til fire cent sammenlignet med forrige kvartal hvor bunnlinjen var enda rødere.

I rapporten skriver rederiet at målet er å øke utbyttet når det høster fordelene av et sterkere tankmarked. For øyeblikket ligger spot-ratene for suezmax-skip på rundt 20.000 dollar dagen, og rederiet opplyser at det i disse dager har dekket 70% av inntektene i første kvartal til en rate på 25.000 dollar per dag, eller mer. Det er langt over 11.500 dollar per dag som rederiet tidligere har oppgitt som sin kontant break-even.

Ny finansiering gir fleksibilitet for utbytte

Forrige uke fikk rederiet på plass ny finansiering hos amerikanske Beal Bank of Dallas, en femåring senior sikret kredittfasilitet på 306 millioner dollar. Kredittfasiliteten erstatter lånet Nat har hatt hos DNB, Norda og SEB.

Rederiet skriver at den nye finansieringen vil bidra til å gi Nat en konkurransedyktig kontant brek-even, og enda viktigere vil det gi Nat større finansiell fleksibilitet, blant annet til å betale utbytte.

Styret i rederiet fokuserer på å redusere gjelden i selskapet ytterliggere, og sammen med leasing-avtalen til tre nybygg i 2018 med Ocean Yield, er all langsiktig finansiering på plass med den nye kredittfasiliteten. Ved utgangen av 2018 hadde Nat en gjeld på 15,5 millioner dollar per skip.

Guiding

Tankmarkedet har vært svært volatilt den siste tiden, og ratene er nå langt under nivåene en så i fjerde kvartal. I rapporten skriver Nat at på kort sikt kan tankratene forventes å være volatile, men rederiets strategi om å ha en sterk balanse og å betale utbytter forblir standhaftig.

- Det er nåtiden og fremtiden som er viktig for Nat, skriver rederiet.

Andre økonominyheter:
Forvalter lemper ut aksjer
Hva er riktig aksjekurs i Norwegian nå?