Trøsteseier for bompengerammede Frp

- Penger fra Nye Veier skal få ned bompengene

Et bompengeherjet Frp kan notere en liten seier når Stortinget fredag vedtar revidert nasjonalbudsjett.

DELSEIER: Dersom prosjekter Nye Veier står for blir billigere, skal besparelsene gå til å få ned bompengene. Det har de fire regjeringspartiene blitt enige om i behandlingen av revidert nasjonalbudsjett. Foto: Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
DELSEIER: Dersom prosjekter Nye Veier står for blir billigere, skal besparelsene gå til å få ned bompengene. Det har de fire regjeringspartiene blitt enige om i behandlingen av revidert nasjonalbudsjett. Foto: Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer

I innstillingen fra finanskomiteen heter det:

« Flertallet viser til Granavolden-plattformen hvor det slås fast at bompengeandelen i nye prosjekter ligger fast eller reduseres når kostnadene ved prosjektet reduseres. Eventuelle overskridelser i veiprosjekter utover 10 prosent er Nye Veier AS sitt ansvar.

Flertallet legger derfor til grunn at samferdselsdepartementet legger til grunn samme prosentvise fordeling knyttet til besparelser i veiprosjekter under Nye Veier», heter det.

Det betyr at budsjettoverskridelser på veiprosjekter ikke kan dyttes over på bilistene, og dersom prosjektene blir billigere enn forutsattt, skal besparelsene gå til å få ned bompengene.

200 millioner til Hedmark

Regjeringspartiene Høyre, Frp, Venstre og KrF er også enige om at kostnadsreduksjonen knyttet til OPS-prosjektet på riksvei 3/riksvei 25 i Hedmark skal gå til å redusere bompengene med inntil 200 millioner kroner i løpet av finansieringsperioden for dette prosjektet som bygges i regi av Statens vegvesen.

Bevilgningen ligger allerede inne til veiprosjektet, men 200 millioner blir nå «øremerket» til bompengekutt.

- Viktig delseier

- Dette er en viktig delseier for Frp, sier finanspolitisk talsmann for Frp, Sivert Bjørnstad til Dagbladet.

- Det fine med Nye Veier er at de sparer penger, og en del av det de sparer, skal komme bilistene til bode gjennom mindre bompenger. Alt skal ikke gå til Nye Veier som egenkapital, men gå til bilistene, sier Bjørnstad.

- Hvor mye penger er det snakk om?

- Det er vanskelig å si, det spørs hvor lang tid man snakker om. I hvert prosjekt er det snakk om millioner, men ser man over lang tid, vil det være milliarder. Dette er et viktig gjennomslag for oss. Nå står et flertall bak dette, så nå må regjeringen følge opp.

- Veier dette gjennomslaget litt opp for de bompengeprosjektene dere må stemme for i Stortinget i morgen?

- Det vi stemmer for i morgen, går til veier, så det er det relativt greit å stemme for. Men ja, dette er en del av ligningen, og en veldig god start, sier Bjørnstad.

Leder i finanskomiteen Henrik Asheim (H) sier at flertallet med dette følger opp prinsippet i Granavolden-plattformen om at besparelser i veiprosjekter også skal gå til å få ned bompengene. I likhet med Bjørnstad sier Asheim at det er usikkert hvor mye penger dette er snakk om, men viser til at Nye Veier har sagt de kan spare 30 milliarder kroner i perioden for Nasjonal Transportplan ved bygge smartere.

Budsjettkamp

Bompenger har blitt en krisesak for Frp. Carl I. Hagen er blant dem som har tatt til orde for å gå ut av regjeringen dersom partiet ikke før gjennomslag for kravene om å bompengebelastningen ytterligere ned. Så langt har de møtt kald skulder fra de andre partilederne i regjeringen, Erna Solberg (H), Trine Skei Grande (Venstre) og Ingolf Ropstad (KrF). De viser til Granavolden-plattformen, og vil ikke reforhandle den så kort tid etter at partiene ble enige.

Dermed vil det store slaget trolig stå i når de fire partiene skal bli enige om neste års statsbudsjett. De store linjene er lagt, men de endelige prioriteringene gjøres på budsjettkonferansen i august. Frp vil etter alt å dømme slåss for å få mer penger til nedbetaling av bompengegjeld.

Spørsmålet er hvor regjeringen skal hente pengene i en tid der regjeringen selv har har uttalt at handlingsrommet er trangt. Frps landsmøte i vår vedtok å bruke oljemilliarder på å slette bompengegjeld.

Frp-veteran Carl I. Hagen har foreslått å bruke 100 milliarder oljekroner til å gjerne bompengestasjoner.