I innstillingen fra finanskomiteen heter det:
« Flertallet viser til Granavolden-plattformen hvor det slås fast at bompengeandelen i nye prosjekter ligger fast eller reduseres når kostnadene ved prosjektet reduseres. Eventuelle overskridelser i veiprosjekter utover 10 prosent er Nye Veier AS sitt ansvar.
Flertallet legger derfor til grunn at samferdselsdepartementet legger til grunn samme prosentvise fordeling knyttet til besparelser i veiprosjekter under Nye Veier», heter det.
Det betyr at budsjettoverskridelser på veiprosjekter ikke kan dyttes over på bilistene, og dersom prosjektene blir billigere enn forutsattt, skal besparelsene gå til å få ned bompengene.
200 millioner til Hedmark
Regjeringspartiene Høyre, Frp, Venstre og KrF er også enige om at kostnadsreduksjonen knyttet til OPS-prosjektet på riksvei 3/riksvei 25 i Hedmark skal gå til å redusere bompengene med inntil 200 millioner kroner i løpet av finansieringsperioden for dette prosjektet som bygges i regi av Statens vegvesen.
Bevilgningen ligger allerede inne til veiprosjektet, men 200 millioner blir nå «øremerket» til bompengekutt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger