Pensjonist Air

Det nye flyselskapet Color Air vil ha pensjonerte flykapteiner fra Braathens og SAS bak spakene. Hittil er minst to flykapteiner fra Braathens ansatt. Slik får Color Air erfarne folk, mens pilotene kan innkassere både kraftig pensjon og lønn i flere år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Color Air betaler de pensjonerte flykapteinene mellom fire og fem hundre tusen kroner i grunnlønn. I tillegg får de en feit pensjon fra sin tidligere arbeidsplass.

Selskapet, som første 1. august starter innenriksflyginger, har blant annet ansatt pensjonert mannskap fra Braathens. Der er pensjonsalderen formelt sett 58 år. Color Air har fått dispensasjon fra Luftfartsverket til å la flykapteinene jobbe inntil fylte 65 år.

- Vi har hatt stor pågang fra pensjonerte flykapteiner. Jeg ser ikke bort fra at det blir flere, sier administrerende direktør Morten Andersen i Color Air.

- Dette er Norges mest erfarne piloter i sin beste alder - en gavepakke for oss, sier Andersen.

Braathens flykapteiner kan fortsette i selskapet til de er 60, men da er det slutt i henhold til selskapets avtale med Braathens Safe flygerforening.

Reagerer

Fagforeningene reagerer kraftig. På et styremøte for en uke siden diskuterte Norsk Flygerforbund saken. Forbundet jobber nå for å stoppe dispensasjonen fra Luftfartsverket.

- Vi vil selvsagt forfølge saken. Man kan jo ikke si noe konkret om enkeltindivider, men generelt må ikke personer over 60 år sette seg ved spakene. Da skjer det ting i kroppen som gjør sitt til at man ikke bør fly, hevder generalsekretær Sigurd O. Løkholm i Flygerforbundet, som støtter seg til internasjonale retningslinjer.
Formann Tore B. Sæter i Braathens Safe Flygerforening mener jobb-byttet er moralsk forkastelig av de pensjonerte flygerne.

- Color Air havner i direkte konkurranse med Braathens, dermed konkurrerer pilotene med sine gamle kolleger. Samtidig fortsetter de som passive medlemmer hos oss, med de fordelene det medfører, sier han.
- Mange land praktiserer med pensjonister bak spakene, det er vi imot. Vi vet at pensjonerte flykapteiner har fått jobb i land som Tyskland, Sverige og Hellas. Det internasjonale flygerforbundet har vedtatt at maksimal pensjonsalder bør være 60 år, sier leder Tove Skogheim i Norsk flygerforbund.

Fullt kvalifiserte

Pressetalsmann Knut Løvstuhagen i SAS ser ingen problemer med dispensasjonen.

- Pilotene er fullt kvalifiserte til jobben. Color Air har fått tillatelse fra Luftfartsverket, som har ansvaret for sikkerheten. Jeg stoler på Luftfartsverket i denne saken, sier Løvstuhagen.

Informasjonsdirektør Audun Tjomsland i Braathens sier at selskapet gjerne ville hatt flykapteinene i full jobb utover fylte 60 år, men at de forholder seg til fagforeningsavtalen.

- Flykapteinene er verdifulle. Jeg forstår godt at mange ønsker å fortsette i yrket, sier Tjomsland.