Pentagon oppretter kontor for desinformasjon

Pentagon går ikke av veien for å plante falske meldinger i utenlandske medieselskaper for å pynte på USAs internasjonale omdømme i en gitt situasjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det amerikanske forsvaret er ikke fremmed for informasjonskrigføring, som i dag er en del av den psykologiske krig som drives i stor stil. Men etter 11. september i fjor og særlig under krigen i Afghanistan mistet USA støtte for en opptrapping av kampen mot terrorisme. Dette skal det rettes på.

Det var særlig i den muslimske verden støtten smuldret bort, men Pentagons nye mediestrategi og informasjonskrig kan også komme til å omfatte vesteuropeiske land og nære allierte.

Det er Pentagons nye kontor for strategisk påvirkning (OSI) som skal stå for den nye informasjonsstrategien. Men lite er kjent om dette kontoret, som bare er noen måneder gammelt. Pentagons talskvinne Victoria Clarke er heller ikke innstilt på å gå i detaljer om dette kontorets fremtidige virkefelt.

Ikke godkjent

OSI er forsvarsminister Donald Rumsfelds hjertebarn, men de detaljerte planer om informasjonskrig og mediepåvirkning er foreløpig ikke godkjent av president George W. Bush.

Selv i Pentagons lange korridorer er det mange tjenestemenn som ryster på hodet og understreker at de ikke vet noen ting om denne påvirkningsstrategien. Det gjør heller ikke militærekspertene i Kongressen.

Det som er kjent er at kontoret ledes av brigadegeneral Simon P. Worden, som har 27 års tjeneste fra det amerikanske flyvåpen bak seg. Han er også utdannet astrofysiker og er spesialist på operasjoner i verdensrommet.

Det er ikke kjent hvor stort budsjett dette kontoret har, fordi det finansieres fra en sekkebevilgning som Kongressen vedtok etter terrorangrepene i fjor høst.

Vanskelig grensegang

Men en av oppgavene til det nye kontoret kan bli å plante falske opplysninger i utenlandsk presse ved bruk av utenforstående organisasjoner slik at desinformasjonen ikke skal kunne spores tilbake til Pentagon.

Det er mange former for dekkoperasjoner som kan komme til anvendelse. Men mange tjenestemenn er redd for at denne type informasjonskrig skal ødelegge Pentagons troverdighet i andre sammenhenger.

Pentagon kan også komme ut å kjøre hvis falske opplysninger plantes i utenlandske nyhetsorganisasjoner, som Reuters eller AFP, og senere brukes av amerikansk presse. Verken Pentagon eller etterretningsorganisasjonen CIA kan drive propagandavirksomhet i USA. Det er forbudt ved lov.

Utenriksdepartementet har allerede hyret inn profesjonelle folk utenfra til å drive informasjonskontoret, og Det hvite hus har opprettet sitt spesielle «krigsrom» for håndtering av den daglige opplysningsvirksomheten utad. Det er ikke kjent hvordan OSI skal samordnes med disse informasjonssentralene.

Ekstern ekspertise

Pentagon har leid inn konsulentfirmaet Rendon Group for å bistå det nye kontoret for strategisk påvirkning. Lederen John Rendon v ar en krumtapp i Jimmy Carters valgkamp for å bli president i USA i 1976.

Rendon Group har hatt store oppgaver for CIA, kongefamilien i Kuwait og Iraks nasjonalkongress, som arbeider for å få fjernet Saddam Hussein.

Informasjonskrig har USA drevet i mange år, senest gjennom utstrakt bruk av flygeblad og propagandamaterielle som ble sluppet fra fly over Afghanistan.

Den amerikanske hær har en spesialavdeling for psykologisk krigføring, som på 1980-tallet arbeidet aktivt med å sende radio- og TV-programmer til Nicaragua i et forsøk på å få sandinistene fjernet fra regjeringskontorene. Noen år senere bidro avdelingen til å vinne økt støtte for amerikanske fredsbevarende operasjoner på Balkan.

- OSI mener tydeligvis at veien videre går gjennom en form for Pentagons «Voice of America. Det er skremmende å høre på briefingene som kommer derfra, sier en fremtredende militær tjenestemann.

(NTB)

LURER DEG: Donald Rumsfeld og Pentagon tar ikke fem flate øre for å føre deg bak lyset i gitte situasjoner.