Perfekt dings?

iPhone-lansering i USA.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag slippes et av tidenes mest forhåndsomtalte teknologiprodukter løs på amerikanske forbrukere. Det er nærmest hysteriske forventninger til Apples iPhone, en mobiltelefon, iPod og lommedatamaskin i ett. Men er det den perfekte dingsen?

Ikke hvis vi skal tro amerikanske teknologianmelderne. Innflytelsesrike skribenter som David Pogue i New York Times og Walt Mossberg i Wall Street Journal omtaler Apples tre-i-ett-telefon som et elegant, nyskapende og svært brukervennlig produkt – skjemmet av flere irriterende svakheter.

Mobiltelefonen er et ikon i vår teknologifetisjistiske kultur. Men det er ikke en bestemt merkevare som dominerer i forbrukerens bevissthet, slik Apples iPod gjør så suverent i markedet for digitale musikkspillere. I mobilmarkedet konkurrerer Nokia, Sony Ericsson, Samsung, Motorola og de andre desperat om vår oppmerksomhet, med stadig nye modeller med utvidede funksjoner, større kapasitet og forsøksvis kreative designgrep.

Nå er spørsmålet om Apple kan gjøre det samme i mobilmarkedet som iPod gjorde for mp3-spillere. Helt til Apple-sjef Steve Jobs lanserte den lille, hvite musikkspilleren for en liten gruppe intetanende journalister i 2001, var markedet dominert av glorete, lite brukervennlige og uforholdsmessig dyre spillere.

iPod revolusjonerte ikke bare markedet for bærbare musikkspillere. Den ble også driveren i utviklingen av en fungerende markedsplass for musikkfiler på nettet, gjennom den tette koblingen med musikkbutikken iTunes Store. I mobilmarkedet er salget av digitalt innhold, som musikk og film, bare i sin spede begynnelse. Til nå er det mest logoer, ringetoner og annet dill det går i. Men Apple har koblet sin iPhone tett til nettbutikken iTunes Store – selv om musikk, film og TV-serier av mystiske årsaker først må lastes til PCen eller Macen og så overføres til telefonen. Hvis Apple lykkes med iPhone, vil selskapet feste et enda sterkere grep om det voksende segmentet for digitale livsstilsprodukter og digitalisert kulturinnhold.

En analytiker har anslått at Apple vil kunne selge 100.000 telefoner i timen i de fire timene iPhone er i salg i Apple-butikkene og hos mobiloperatøren AT&T i dag. De ivrigste har allerede ligget i kø i flere dager. Men det spørs nok om ikke anmeldernes reservasjoner kan dempe kjøpelysten noe.

iPhone-konseptet er heller ikke så nytt som forhåndsomtalen kan skape inntrykk av. Smarttelefoner og lomme-PCer har lenge hatt de fleste av iPhones funksjoner – og en del som Apples telefon mangler. Det siste gjelder alt fra GPS-navigasjon til noe så enkelt som å kunne sende bildemeldinger til andre mobiltelefoner.

Men som alltid med Apples produkter: Det er ikke nødvendigvis hva de gjør som er avgjørende, men hvordan de gjør det. Anført av designguru Jonathan Ive og Steve Jobs, to visjonære med ekstreme krav til gjennomført design og høy brukervennlighet, har Apple en lang tradisjon for å vise vei for resten av data- og elektronikkindustrien.