«Personen som åpnet den døra, reddet livet mitt»

Statslos Vermund Halhjem rakk ikke å ta på seg redningsvesten. Takket være en person som åpnet ei for Halhjem ukjent dør i akterkant av styrerommet, reddet 41-åringen livet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN (Dagbladet): Det er i hvert fall Halhjems egen oppfatning av de dramatiske minuttene fra de første rystelsene jog gjennom MS «Rocknes» til skipet forliste og Halhjem sto helskinnet på kjølen og ringte hjem til sin kone.

Halhjem er det mest sentrale vitnet under sjøforklaringen etter det dramatiske forliset.

- Som planlagt

I går forklarte han seg om hva som skjedde da han ba rormannen om å sette kursen mot midten av Vatlestraumen.

- Alt gikk som planlagt. Da vi var på stødig kurs mot Vatlestraumen, sto jeg først på babord side på brua. Deretter gikk jeg over til styrbord side for å overvåke seilasen og kontrollere avstanden til Revskolten lykt. Den norske kapteinen kom bort til meg. Vi sto begge og så mot Revskolten lykt og videre sørover i fjorden. Det var en avslappet og god atmosfære i styrehuset. En helt normal situasjon, sa Halhjem.

Da begynte alvorlige ting å skje med «Rocknes»:

- Vi hadde Revskolten lykt rett foran tvers eller for tvers. Da kjente vi to rystelser i skipet. Like etterpå kom en kraftigere rystelse. Kapteinen sa at han trodde vi var nede på bunnen. Etter det ble situasjonen svært dramatisk.

Halhjem får en liten blackout og husker ikke de neste øyeblikkene.

- Det kan være fra fem til 30 sekunder som jeg ikke kan erindre. Det var nok mange tanker som svirret rundt i hodet mitt. Da jeg fikk summet meg, var jeg redd vi skulle kjøre på land ved Hilleren. Jeg ba rormannen legge hardt styrbord. Jeg registrerte en krengning mot styrbord og ba rormannen legge hardt babord. I samme tidsrom hører jeg kapteinen sende ut mayday og starter den generelle alarmen om bord. Kapteinen sier at alle vanntette dører skal lukkes. Han sier også noe om en nødprosedyre eller et nødstabiliserings-program. Jeg kan ikke nå si nøyaktig hva det var. Da lå skipet med veldig stor slagside. Et lite øyeblikk stanset krengningen opp, men det varte ikke lenge.

- Reddet livet mitt

- Det var bare noen få sekunder. Så fortsatte den å legge seg over mot styrbord. Da vurderte jeg situasjonen slik at jeg måtte komme meg ut av styrehuset om jeg skulle overleve. Redningsvesten min lå i veska mi midt i styrehuset. En person dukket opp på babord side. Han åpnet ei dør i akterkant av styrerommet, som jeg ikke visste om. Jeg hadde ikke tid til å hente redningsvesten. Personen som åpnet den døra, reddet livet mitt. Hadde han ikke åpnet den døra, så hadde ikke jeg sittet her i dag.

På det tidspunktet hadde skipet lagt seg så mye over på siden at Halhjem hadde vanskeligheter med å gå på dørken.

- Jeg kom meg ut på babord bruving i aller, aller siste sekund. Derfra fortsatte jeg på direkten. Jeg grep tak i rekkverket, noe også personen som åpnet døra gjorde. Etterpå forsvant han for meg. Jeg fortsatte opp skutesida, helt opp til kjølen. Jeg hadde ikke annet på meg enn det jeg har på meg her i dag.

Ringte kona

Klærne var bukse, skjorte og en tynn genser. På innelomma hadde han en mobiltelefon. Fordi det allerede var kommet to redningsskøyter til stedet, tenkte Halhjem først at det ikke var nødvendig å ringe Hovedredningssentralen. Han ringte kona, fortalte henne hva som hadde skjedd, og ba henne ringe losoldermannen for Vestlandet, Rune Oldervik.

- Deretter ringte jeg loskollega Finn Skogvold, fortalte om hendelsen og ba ham være min støtteperson. Jeg så på klokka, men klarte ikke å registrere tida. Det kan ha gått om lag 20 minutter før Luftambulansen plukket meg opp.

Etter å ha forklart seg på politihuset om kvelden, reiste Halhjem hjem til losoldermannen og sjekket sjøkartene i Vatlestraumen. Han kunne ikke forstå at de hadde gått på et skjær.

- Jeg hadde aldri sett noen sjøkart som viste et undervannsskjær på ni meters dybde på dette stedet. Jeg oppdaterer meg ved hjelp av Seamaps office versjon og Etterretning til sjøfarende (EFS). Der har jeg ikke blitt informert om funnet av grunnene på ni meter.

Halhjem fortsetter sin forklaring i dag. Da vil det trolig bli mer snakk om undervannsskjæret som ble oppdaget av Sjøkartverket i 1995, men som ikke kom inn på kartet før i mars i fjor.

Det kartet hadde ikke Halhjem sett. På hans kart står det oppført en vanndybde på 29 meter.

TAKKER UKJENT SJØMANN: Statslos Vermund Halhjem (t.h.) takker en ukjent sjømann for livet. - Hadde han ikke åpnet den døra, så hadde ikke jeg sittet her i dag, sa Halhjem. Skipsreder Atle Jebsen (t.v.) fulgte nøye med under gårsdagens sjøforklaring.
GRANSKET SJØKARTENE: Etter forliset reiste Vermund Halhjem hjem til losoldermannen og gransket sjøkartene i Vatlestraumen. - Jeg hadde aldri sett noen sjøkart som viste et undervannsskjær på ni meters dybde på dette stedet, sa Halhjem i går.