Pessimismen forsterkes

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagens Næringslivs ferskeste konjunktur-

barometer viser at pessimismen brer om seg.

Barometeret baserer seg på en kvartalsvis

spørreundersøkelse blant 2000 bedriftsledere

i et representativt utvalg av virksomheter i norsk næringsliv. Barometeret har vist fallende optimisme i seks kvartaler på rad. Men i det siste kvartalet er fallet større enn i de fem foregående til sammen. Undersøkelsen er gjennomført fra 27. november

til 11. desember.

Slike barometre fanger opp forventningene til dem som tar investeringsbeslutninger og gjør andre

strategiske valg. Og når disse er preget av

pessimisme, vil det bidra til forsterket pessimisme over det hele. Barometeret føyer seg til ferske

undersøkelser fra NHO som viser samme tendens. Når dertil fallet i barometerets indeks er kraftigere enn nøkterne sjeføkonomer hadde sett for seg,

bør vi alle rynke på panna.

Særlig fordi krisa denne gang er så sterk, så global, så vanskelig å forstå og lyspunktene så få, er

dramatiske fall i forventningene alvorlige. Vi må regne med at årsresultater og kvartalstall vil bidra til dårlige nyheter gjennom hele dette året. Det får

realøkonomiske følger som manglende satsing,

Artikkelen fortsetter under annonsen

reduserte kostnader, nedbemanning og økt ledighet. Slik brer elendigheten seg.

For å komme ut av en slik økonomisk-psykologisk depresjon trengs stimulanser. Til nå har ikke regjeringens ulike krisepakker hatt tilstrekkelig virkning. Ennå vet vi ikke hvordan rentekuttene vil påvirke husholdninger og bedrifter. Det er utvilsomt tid for gode nyheter. Og det finnes noen av dem. Faktisk har vi aldri hatt så mye penger mellom hendene som nå. Boliger i pressområder er billigere enn på lenge. Sjelden har valutakursen gjort norske eksportprodukter billigere i utlandet. Sjelden har arbeidstakere hatt større kriseforståelse. Og aldri har vi hatt så

god bruk for oljepengene.