FÅR KRITIKK: Den svenske YouTube-stjerna «PewDiePie» er i hardt vær etter å ha anbefalt en antisemittisk YouTube-kanal. Foto: NTB Scanpix
FÅR KRITIKK: Den svenske YouTube-stjerna «PewDiePie» er i hardt vær etter å ha anbefalt en antisemittisk YouTube-kanal. Foto: NTB ScanpixVis mer

PewDiePie

PewDiePie fremmet antisemittisk YouTube-kanal med hatefullt innhold

Kanalen har vokst med 15 000 følgere.

Den svenske YouTube-stjerna Felix Kjellberg, bedre kjent som «PewDiePie», er i hardt vær etter at han søndag anbefalte den kontroversielle YouTube-kanalen E;R (EsemicolonR).

Anbefalingen kom i den nyeste episoden av segmentet «Pew News» - en semi-satirisk serie der han deler sitt syn på saker i nyhetsbildet eller diskusjoner som oppstår i YouTube-kulturen.

Den siste delen av segmentet er dedikert til å gi «shout outs» til mindre kanaler han liker å se på.

- Du har også E;R, som lager flotte video-essayer. Han laget en om «Death Note» som jeg virkelig likte, sier han i videoen.

Det gikk ikke upåaktet hen i YouTube-miljøet.

Får hard kritikk

Mannen bak kanalen E;R er nemlig kjent for å jevnlig komme med antisemittiske, sexistiske og homofobe ytringer i sine videoer.

Hasan Piker, som er programleder for den populære YouTube-kanalen The Young Turks, ytret sine bekymringer over Kjellbergs nyvunne fascinasjon for E;R på sin egen kanal.

Han legger til at Kjellberg antakelig ikke har sett alle de hatefulle videoene på kanalen. Likevel påpeker han det viktige ansvaret som kommer med den enorme innflytelsen han har på sine følgere.

- Det å ikke være bevisst på hvilket budskap du er med på å fremme, er uansvarlig, sier han i videoen.

Etter Kjellbergs «shout out» har E;R ifølge The Verge vokst med hele 15 000 abonnenter.

Han har imidlertid fjernet anbefalingen i den opprinnelige videoen, og sagt at han ikke visste om de antisemittiske referansene på kanalen.

- Fordi jeg fikk så mye oppmerksomhet selv, tenkte jeg det ville være fint å gi «shout outs» til noen mindre kanaler jeg liker. Tydleligvis liker en av de jeg nevnte å ha skjulte og mindre skjulte nazireferanser i videoene sine. Hvis jeg hadde visst det, ville jeg ikke gjort det, fordi jeg sa for halvannet år siden at jeg skulle distansere meg fra nazivitser, sier han i en video.

- Jeg visste ikke om det antisemittiske innholdet, og kjenner ikke engang til referansene. Alt jeg sa var at jeg likte animasjonene.

Mistet kjempekontrakt

I fem år Kjellberg ligget øverst på lista over verdens største youtubere. I skrivende stund har han nesten 76 millioner abonnenter på sin kanal. Han spesialiserer seg på videospill, men har et bredt spekter av annet innhold i videoene sine.

Det at han nå kobles opp mot E;R er bekymringsfull, mener Piker og flere med ham. Det er nemlig ikke første gang at den innflytelsesrike svensken skaper kontroverser for å støtte liknende holdninger.

I 2017 mistet han en stor kontrakt med Disney, etter å ha blitt beskyldt for å fremme antisemittiske holdninger. Den gang hadde han lagt ut et klipp der to menn holdt et skilt med teksten «Død over alle jøder».

Selv mente han det hele var en spøk, og at det var en del av et prosjekt der han ville finne ut hva folk var villige til å gjøre for penger.

Seinere samme år la han seg paddeflat på sin egen YouTube-kanal, etter å ha brukt ordet «nigger» i en livestream.

Radikaliserende innhold

Episoden Kjellberg spesielt anbefaler, er bare en av mange i det The Verge beskriver som «et hav av hatefullt innhold».

De refererer til en video fra 2016 som skal ha blitt sett over to millioner ganger. Der omtales skaperen av serien «Steven Universe» «jøde», etterfulgt av flere nedsettende vitser og en fire minutters uredigert tale av Adolf Hitler.

Videoen er fjernet fra kanalen, men har blitt lagt ut på nytt av andre kanaler.

De store plattformselskapene sier stadig at de jobber med å bekjempe hatefulle ytringer på sine plattformer. Undersøkelser The Wall Street Journal har gjennomført med hjelp fra tidligere Google-ingeniør Guillaume Chaslot (gjengitt av The New York Times) viser imidlertid at YouTube ofte leder ytterliggående og konspiratoriske videoer til mennesker som vanligvis konsumerer relativt nøytrale nyhetskilder.

I et intervju med The Daily Beast sier forskningsleder ved forskningsinstituttet Data&Society at youtubere har lært seg å utnytte plattformens algoritmer.

- Sosiale medier belønner engasjement. Det gjelder både rekruttering av nye målgrupper og å holde på disse. Da bruker de verktøy for å analysere hva som funker, og på den måten sikre at man fortsetter å vokse.