Picnic i lufta

Flyreiser er ikke hva de en gang var: Nominelt er de nok billige, men de krever også masse av deg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DET ER BLITT

spennende å fly nå. Ikke det at faren for å falle ned er blitt større. Nei, det gjelder alle de vanskelige valgene liberaliseringen av luftfarten stiller oss overfor. Dine ferdigheter ved PC-en er det første som settes på prøve. Å være reisebyrå er ikke for amatører: Her er det ikke bare snakk om pris, men også samband, connections, som det heter i den globaliserte virkelighet. Og hvis du må skifte fly, er spørsmålet hvor god tid du bør beregne mellom det flyet som lander og det som skal ta deg videre.

JEG HAR ALLEREDE

tatt mine første skritt inn i den nye globale flyvirkeligheten. Til de innledende øvelsene med kjøp og sammenbinding av flighter har jeg rett nok profesjonell hjelp av en som står meg nær. Men ellers ble det en tur lik den alle andre som vil spare på reiseutgiftene tar. Pussig nok skjer dette det året vi feirer 100-årsjubileum for brødrene Wrights første flytur. Det var som kjent innledningen til et av de største sprangene i samferdselens historie, som har bundet sammen landsdeler og verdensdeler, som har åpnet hele verden for fattig og rik, som har sprengt grenser og gjort folkevandringer - som i tidligere tider strakk seg over generasjoner - til en tur som regnes i timer. Men min reise gikk også samme uka som Concorde ble satt på bakken for godt - et memento for en som alltid har trodd på det evige framskrittet: Flyet som kunne ta travle forretningsfolk og imposante rikinger over Atlanteren med lydens hastighet, koster så mye i drift at verken Air France eller British Airways så seg råd til å holde det i rute lenger. Slik er Concorde et symbol på den nye revolusjonen i luftfarten: Gourmetmåltider med champagne og årgangsviner erstattes med nistepakker eller nødtørftig og dyr flymat fra salgsvogner i midtgangen. Men det har Concorden så vel som flyene som nå skal spare oss for store reiseutgifter felles: Ved toalettene så knøttsmå at det knapt er plass for ei middels rumpe, må de trengende presse seg forbi hverandre og seteradene. Luksus eller billigfly, å gå på do i lufta er som å ferdes med ei tredjeklasses vogn på et indisk tog.

SIST HELG

kuttet SAS ut serveringen på flyturer under to timer. Det er de tradisjonelle flyselskapenes svar på billigselskapenes tvingende konsept: lavere pris, dårligere service. I USA, der billigflyene har vært på vingene lenger enn hos oss, er det blitt en del av planleggingen å sørge for matvarer for turen. Og ifølge The New York Times utviser de reisende stadig større kreativitet i nisteveien. Etter hvert er det blitt vanlig å se forseggjorte piknik-kurver med et velassortert utvalg av varme og kalde retter. Folk tar med små kjøle- eller varmebager og tupperwarebeholdere fylt med hjemmelagete delikatesser, samt vann og juice.

EN NATURLIG

følge er at kabinene under flyturen har fått en eim av blandede lukter, som gjenspeiler spekteret av nasjonaliteter som til enhver tid befinner seg på internasjonale flighter. Og for flyvertinner og pursere er det oppstått et nytt problem å løse: Når passasjerene har med seg så mye matvarer, blir det også en god del søppel å ta vare på. Og ryddingen må gå fort, for flyene skal raskt fylles opp på ny for å returnere. På bakken har et fly utgifter uten å tjene noe.

MIN REISE

krysset det europeiske kontinentet, og den viste at vi ligger nok noe etter amerikanerne når det gjelder nistemat. Fortsatt er det mat å få kjøpt i flykabinen. Den største utfordringen når du reiser lavpris er ellers ikke i lufta, men på bakken. For der må du også håndtere din egen bagasje når du skal skifte fly. Du må bære koffertene fra ankomst til avgang. Kanskje må du leie bærer. Da er det bra for nervene om du har bestilt neste avgang med god tidsmargin. For sånt tar tid. Og rekker du ikke det flyet du har bestilt, har du tapt den retten du mener å ha sikret deg da du kjøpte billetten. Dessuten har lave priser en tendens til å være lettest oppnåelig på flighter som starter grytidlig om morgenen. Og da går det ofte ikke kollektiv transport. Alternativene er en ekstra hotellnatt eller dyr taxi til flyplassen. Men du verden: Det er frihet det nå handler om. Og forestillingen om det store prisvarpet kan jo glede deg en stund, til du sitter der utslitt i hode og armer med knærne under haka i en fullstappet billigjet og regner ut at du likevel betaler totalt omtrent det samme som du betalte i det regulerte markedet.