Piggfritt = isfritt

Verken piggfrie dekk eller myndighetene besto prøven da veiene i Oslo-området lørdag kveld i løpet av minutter ble glatte som skøytebaner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Før veietaten i Oslo kommune hadde fått sine strø- og saltebiler på veiene, hadde nyhetsmediene meldt om «flere titalls ulykker». Det tok fire timer fra Meteorologisk institutt varslet om underkjølt regn til kommunens biler var i gang med full kapasitet.
  • Formålet med piggdekkavgiften i Oslo er å få flere bilister over på piggfrie dekk og dermed redusere veislitasje og svevestøv. Men skal avgifter bli godtatt og fungere etter hensikten, må myndighetene holde sin del av avtalen. Én viktig forutsetning er at veietaten har topp beredskap for å holde veiene isfrie, både i normalt vintervær og i ekstreme situasjoner som vi opplevde lørdag. En annen forutsetning er at inntektene fra piggdekkavgiftene brukes til vedlikehold av veier.