Piggsjåfører mest aggressive

Nå er det slått fast en gang for alle: Piggdekkbrukere er værsjuke og i tillegg aggressive overfor piggdekkrestriksjoner! De fleste kan like gjerne skifte til piggfritt, men har du en bakhjulsdrevet bil, bør du fortsatt kjøre med pigger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norges første store undersøkelse av bilistenes erfaring med pigg/piggfri kjøring er klar: Det er ett fett både for framkommelighet og sikkerhet om du kjører med pigger eller ikke.

Tolerante

Undersøkelsen avslører at «piggfrisjåførene» og deres kolleger med pigg utvikler forskjellige holdninger.

De piggfrie sjåførene er mer tolerante overfor problemer på grunn av føret. De skifter kjørerute og tilpasser seg vei og værforhold. Piggsjåførene møter oftere vanskelig føre med piggene ute og mener at de aldri kunne klart seg uten pigger.

Et annet merkelig fenomen oppdaget også forsker Torgeir Vaa og hans kolleger ved SINTEF. Piggdekkbrukerne meldte om 14 flere dager med vanskelige vinterforhold enn de som kjørte piggfritt. Alle som var med i undersøkelsen var fra samme område. Piggdekkbrukerne er rett og slett en smule værsjuke. I tillegg fant SINTEF-forskerne forskjellige holdninger også på andre områder:

Piggfrisjåførene var positive til piggdekkbegrensninger både før og etter sesongen. Piggdekksjåførene var negative til begrenset bruk av piggdekk etter sesongen.

Fikk trøbbel

Hver fjerde bilist som kjørte piggfritt med bakhjulsdrift, rapporterte at de hadde trøbbel i løpet av sist vinter. Det er langt flere enn dem som kjørte med forhjulsdrift og piggfritt.

Piggsjåfører mest aggressive

- Vi vil ikke fråråde piggfritt for dem med bakhjulsdrift, men har du vanskelig kjørevei vinterstid, vil du være best tjent med pigger, sier forsker Torgeir Vaa ved SINTEF.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mest trøbbel blant piggdekkbrukerne hadde de som kjørte forhjulsdrevet bil uten ABS-bremser.

SINTEF-undersøkelsen er den første større undersøkelsen i sitt slag, og 306 bilister i Midt-Norge deltok. I 22 uker sist vinter rapporterte sjåførene ukentlig om sine erfaringer på veiene.

Torgeir Vaa er ikke i tvil om konklusjonen:

- Fortsett overgangen til piggfritt. Det blir verken flere ulykker eller dårligere framkommelighet selv om du bruker piggfritt.

Dekkmerke viktig

Skal du kjøre piggfritt, er valg av dekkmerke viktig for om du skal komme fram dit du skal.

- Det er helt på det rene at kvaliteten på dekkene er svært varierende, sier Vaa.

En rekke myter om bruk av piggfrie dekk ble avlivet i løpet av den tøffe 96/97-vinteren i Midt-Norge. Det er ikke slik at piggfrie dekk slites raskere enn piggdekk. Det er ikke slik at det er flere uhell hos piggfrisjåførene enn hos piggsjåførene. Det er ikke slik at piggfritt er håpløst i distrikter med vanskelige kjøreforhold. Du trenger ingen reservebil med pigger.

Likevel viser tallene at 16 prosent av bilistene med piggfrie dekk rapporterte om trøbbel. Rundt 12 prosent av piggdekkbrukerne syntes de hadde hatt problemer med å komme seg fram.

Fra i dag av til 1. mai neste år får du kjøre med piggdekk i Nordland, Troms og Finnmark fylke. I Sør-Norge er første lovlige piggdekksdag den 1. november.