STØTT: Denne reklameplakaten fikk telefonen til å kime hos Ruter og Oslotrikken i dag morges. Foto: Privat
STØTT: Denne reklameplakaten fikk telefonen til å kime hos Ruter og Oslotrikken i dag morges. Foto: PrivatVis mer

Pikkant trikkestunt

Ruter liker ikke at man tuller med pikken på trikken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): En rekke Oslo-borgere - og sikkert mange av hovedstadens gjester - har reagert på Oslotrikkens noe pikkante reklamekampanje de siste dagene.

Ja, vi vet det er lagt til en «k» i Pikkant. Men så er også pikk et sentralt tema i kampanjen som må sies å være litt på kanten.

«Du behøver ikke å like pikk for å bli tilfredsstilt av vår trikk», er tittelen på reklameplakatene som har dukket opp på trikker rundt om i byen de siste dagene.

En annen plakat forteller at prostitusjon ikke inngår i tjenestetilbudet, mens en tredje fastsår at du helst bør droppe barn på bussen.

Og om du skulle være i tvil, er det verken Oslotrikken eller kollektivselskapet Ruter som har forsøkt seg på en noe skamløs kampanje.

UTEN BARN: Denne plaketen skulle egentlig ha handlet om at det ikke er noen krise om du ikke rekker bussen. Foto: Ruter
UTEN BARN: Denne plaketen skulle egentlig ha handlet om at det ikke er noen krise om du ikke rekker bussen. Foto: Ruter Vis mer

Med limstift, tekststrimler og kløkt har noen gitt Ruters egne plakater nye budskap. Det kalles «adbusting» og er et kjent fenomen i utlandet.

Så langt er det oppdaget tre ulike varianter på Oslotrikkens linje 13. Men de samme plakatene henger i alle busser, trikker og t-baner. Konduktører og sjåfører går nå gjennom sine vogner på jakt etter plakater som er tuklet med. Hvor mange i alt er foreløpig uklart. 

- Jeg forstår at folk kan ha følt seg støtt når det er brukt grove ord. Vi har fått telefoner fra kunder i morges, som var ganske sinna, og følte seg støtt over ordbruken, sier informasjonssef Gry Isberg i Ruter AS og viser til plakaten som refererer til det mannlige kjønnsorganet.

Samtidig tar de stuntet som et tegn på at reklamekampanjen de nylig lanserte er blitt lagt merke til.

- Tydelig inspirert av vår gode kampanje har "noen" tatt seg litt vel stor frihet til å formidle et annet budskap på plakatene enn det som opprinnelig stod der. Disse kreative sjelene har hatt det morsomt på Ruters vegne ved at de har limt ny tekst utenpå våre plakater som henger om bord på trikken, fastslår hun.

KOMMER BAK: Poenget med plakaten var å vise at det alltid kommer en ny trikk bak. Men dette budskapet har forsvunnet etter at spøkefuglene har vært på ferde. Foto: Ruter
KOMMER BAK: Poenget med plakaten var å vise at det alltid kommer en ny trikk bak. Men dette budskapet har forsvunnet etter at spøkefuglene har vært på ferde. Foto: Ruter Vis mer