Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Pilleselgerne utdanner legene

Hvert år bruker legemiddelindustrien en kvart milliard kroner på skolering av norske leger, viser en ny undersøkelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi er engstelige for at industrien skal få for sterk påvirkning på leger som skriver ut resepter og avgjør hvilke medisiner sykehusene skal bruke. Videre- og etterutdanning burde derfor ideelt sett vært finansiert fullt ut av arbeidsgiver, sier president Hans Kristian Bakke i Den norske lægeforening.

Politisk ja

En fersk undersøkelse fra Legemiddelindustriforeningen (LMI) viser at firmaer som AstraZeneca og GlaxoSmithKline og Roche til sammen spytter inn 300-500 millioner kroner årlig i kurs- og utdanningsaktiviteter for legene.

Ifølge Bakke er det dessverre behov for slik sponsing, så lenge bidraget fra det offentlige er utilstrekkelig.

- Legene er avhengig av industrien for å få informasjon om nye medisiner, å kunne delta på internasjonale kongresser og ellers holde seg oppdaterte innenfor sine fagfelt. Stortinget har tidligere vurdert støtte til kongressdeltakelse som akseptabelt, hvis innholdet er faglig godt og nøkternt. Det kan derimot være grunn til å ta en ny diskusjon på om det er slik det bør være, mener Bakke.

Ressurser og vilje

Undersøkelsen som LMI nylig gjorde, ble gjennomført i samarbeid med legeforeningen. Legeforeningen registrerte hvilke kurs som ble holdt i uke 10 i fjor, mens LMIs drøyt 40 medlemsfirmaer oppga hvor mye de ga i støtte.

Bare på ei uke ga industrien:

326000 kroner til 12 godkjente kurs i regi av legeforeningen.

633000 kroner i støtte til 18 kongresser i inn- og utland.

5,6 millioner kroner til ulike kurs- og utdanningsaktiviteter i regi av industrien.

Administrerende direktør Helge Lund i LMI har vanskelig for å se hvem andre som har ressurser og vilje til å bidra like mye.

- Legene må gjerne få produkt-uavhengig informasjon, men her strekker ikke det offentlige til. Vi må heller sørge for at våre medlemmer blir rensligere, sier Lund.

LMI ønsker mer åpenhet rundt industriens rolle som kunnskapsformidlere. Forestillingen om legemiddelfirmaene som frister legene med nye piller mens de kjører snøscooter på Svalbard eller bader i Karibia, skal vekk.

- Vi skal ikke konkurrere om de høyeste smørbrødene, men den beste kunnskapen, understreker Lund.

Medisinsk direktør i GlaxoSmithKline, Olav Flaten, ledet utvalget som står bak LMIs undersøkelse. Han mener industrien vil bli enda viktigere kunnskapsformidlere i framtida.