HADDE TVANGSTANKER: Til tross for alvorlige psykiske lidelser, fikk piloten fortsette å fly for Qantas i tre år. Arkivfoto: AP PHOTO/SCANPIX
HADDE TVANGSTANKER: Til tross for alvorlige psykiske lidelser, fikk piloten fortsette å fly for Qantas i tre år. Arkivfoto: AP PHOTO/SCANPIXVis mer

Pilot måtte holdes fast for ikke å krasje flyet

Fikk likevel lov å fly passasjerfly i tre år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||(Dagbladet): Det australske flyselskapet Qantas ble i dag dømt til å betale 950 000 kroner i erstatning til en av sine tidligere piloter i en svært spesiell arbeidsrettssak.

Alvorlig psykisk lidelseBryan Arthur Griffin var ansatt i Qantas fram til 1982, da han måtte slutte på grunn av alvorlige psykiske plager, skriver Sydney Morning Herald.

Men allerede tre år tidligere var hans mentale problemer svært tydelige for dem som jobbet sammen med ham, ifølge rettspapirene.

Griffin er diagnostisert med alvorlig tvangslidelse, angst og depresjon.

Ved flere anledninger ga han uttrykk for at han måtte virkelig anstrenge seg for å overvinne trangen til å slå av motorene og forlot derfor cockpiten.

Måtte holde fast hånden
Under rettssaken ble én av disse episodene trukket fram.

På grunn av en teknisk feil under en flygning til Singapore i 1979, satte besetningen i gang med de nødvendige nødprosedyrene.

- Griffins hånd beveget seg ufrivillig mot startspakene. Han ble tvunget til å holde fast sin venstre hånd for å ikke gjennomføre tvangshandlingen.

- Han forlot cockpiten. Med en gang han følte seg rolig igjen returnerte han til sin plass ved spakene.

Skrek og gråtEtter denne hendelsen, ble piloten undersøkt av flere leger, men fikk fortsette å fly for Qantas.

Til tross for friskmeldingen, forverret hans tilstand seg drastisk de neste månedene.

Han følte en sterk trang til å skrike og gråte, noe han også gjorde under flyvningene.

Ifølge rettdokumentene valgte han ofte å ignorere instruksjonene og nektet også å prate med flygelederne. 

I samtaler med psykiater oppga Griffin at han fremdeles hadde sterk trang til å krasje flyet han styrte.

Uegnet til å flyVed flere anledninger var piloten sykemeldt på grunn av sine plager, men fikk alltid vende tilbake til cockpiten.

Griffins psykiater mener derimot at piloten var ikke egnet til å fly i perioder da de psykiske plagene dominerte hans liv.

- Quantas greide tydeligvis ikke å forstå hvor alvorlige Griffins psykiske plager egentlig var eller hvilken fare passasjerene og samfunnet ble utsatt for hvis et fly hadde krasjet, skriver psykiateren i en rapport forelagt retten.  

Den konkluderer med at Griffin burde ha blitt uføretrygdet allerede i 1979 da sykdommen brøt ut for fullt.

Vant i dagPiloten har saksøkt sin tidligere arbeidsgiver og hevder at de siste tre årene i Qantas førte til en sterk forverring av hans lidelser.

Arbeidsrettkommisjonen avgjorde i dag saken i Griffins favør.

- Bevisene er overtydelig på at Griffins tilstand forverret seg fra 1979 til 1981. Dette skjedde på grunn av han fortsatte å fly for Qantas, skriver leder av kommisjonen, Derek Minus, i dommen.

I tillegg til erstatningen på nærmere én million kroner, ble flyselskapet også dømt til å betale for Griffins tapte arbeidsfortjeneste, samt dekke hans utgifter knyttet til medisinsk behandling og rettssaken.