TRAFF KRAFTLINJE: Da helikopteret traff kraftlinja fikk hovedrotoren så store skader at helikoptere falt vertikalt ned fra en høyde på cirka 25 meter. Foto: Havarikommisjonen
TRAFF KRAFTLINJE: Da helikopteret traff kraftlinja fikk hovedrotoren så store skader at helikoptere falt vertikalt ned fra en høyde på cirka 25 meter. Foto: HavarikommisjonenVis mer

Pilot og lege mistet livet: Derfor styrtet ambulansehelikopteret

Rapporten fra havarikommisjonen klar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(NTB/Dagbladet): Manglende merking av en kraftlinje trekkes fram i havarirapporten etter at et ambulansehelikopter styrtet på Sollihøgda i Buskerud i januar i fjor. To av de tre om bord omkom.

Ambulansehelikopteret var under utrykning til en trafikkulykke da det traff kraftledningen og styrtet fra lav høyde. Piloten og legen om bord mistet livet, mens redningsmannen ble alvorlig skadd.

Ledninger var ikke merket Statens havarikommisjon for transport peker på flere momenter som manglet eller ikke fungerte, da ulykken inntraff.

• Verken ledningene eller stolpene var merket, og kraftlinjen var usedvanlig vanskelig å oppdage.

• Helikopteret hadde ingen sensorer som kunne oppdaget og varslet om faren. Forberedelsene til landing ser ikke ut til å ha inkludert en positiv verifisering av hvor i terrenget spennet de hadde sett på kartet befant seg. De snakket trolig heller
ikke om spennet kunne være fjernet, eller om det kunne være ledningen mellom lyktestolpene som var avmerket.

• Politiets lyktes ikke å oppnå kontakt med besetningen via sambandet for å informere om landingsforholdene.

• Besetningen lyktes ikke i å oppnå kontakt med personell på bakken via sambandet.

• På grunn av lav hastighet virket ikke helikopterets wire cutter.

• Latente svakheter i selskapets etablerte system for å skape og opprettholde tilstrekkelige sikkerhetsmarginer under innflyging til ukjent landingsplass og likeledes ved innflyging under tidspress, kan ha innvirket på besetningens disposisjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre anbefalinger Havarikommisjonen kommer med tre anbefalinger etter ulykken, som skjedde da helikopteret skulle lande i en havarilomme ved E16.

Den første anbefalingen er at nettopp havarilommer — og rasteplasser — «så langt det er praktisk mulig bør utformes slik at de også kan tjene som sikker landingsplass for helikoptre», blant annet ved at det at det tas hensyn til «hinderfrihet og øvrige relevante faktorer».

I tillegg anbefaler kommisjonen at Samferdselsdepartementet tar ansvar for å koordinere arbeidet med kartlegging av hindre for luftfarten og oppdatering av den nasjonale databasen. Den siste anbefalingen gjelder Norsk Luftambulanse og går på at selskapet bør «revitalisere» innsatsen for å kartlegge og håndtere risiko ved landing på ukjente landingsplasser