Piloten følte seg litt rusten

Hadde ikke fløyet flytypen på fem år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Torsdag 8. mai klokka 14.18 gikk det galt da piloten (43) skulle lande halehjulsflyet på Hamar flyplass Stafsberg.

Etter rundt 20 minutters flytrening, satte han kursen tilbake til flyplassen for å utføre landingsrunder, skriver Havarikommisjonen i en fersk rapport.

Umiddelbart etter landingen, skar flyet plutselig ca. 30 grader ut til høyre. Piloten har forklart at han ikke klarte å parere bevegelsen ved bruk av motsatt sideror.

Han hadde halehjulsinstruktørens formaning i bakhodet om at man i en slik situasjon bør avbryte landingen. Derfor ga han på full gass og kom raskt i lufta igjen, heter det i rapporten.

Dessverre hadde  flyet kurs mot et skogsholt bare hundre meter lenger fremme. Piloten forsøkte derfor å svinge venstre tilbake mot rullebanen. Han innså at flyet ikke hadde tilstrekkelig hastighet og avstand til skogen. 

«Fartøysjefen har forklart at flyet lå i en venstresving bortover i bakkeeffekt1 og med lav
flygehastighet, da høyre ving droppet og hektet seg i bakken. Flyet tippet deretter relativt rolig over på ryggen», skriver Havarikommisjonen.
 

En nabo hørte flyet krasje og varslet politiet. Kort tid etter ankom redningsmannskaper.

Den 43 år gamle flygeren kom uskadd fra ulykken. Han vedgår at han ikke burde ha satt seg alene bak spakene.

PÅ RYGG: Piloten som krasjet med dette småflyet angret på at han ikke tok med instruktør. Foto: HAVARIKOMMISJONEN
PÅ RYGG: Piloten som krasjet med dette småflyet angret på at han ikke tok med instruktør. Foto: HAVARIKOMMISJONEN Vis mer

«Fartøysjefen har selv gitt til kjenne at han, på ulykkesdagen, burde tatt med seg en instruktør siden han følte seg «rusten» fordi det var 5 år siden han hadde fløyet med halehjulsunderstell», heter det i rapporten.

Havarikommisjonen oppfordrer flygere som ikke har fløyet en flytype på lengre tid, om å kompensere for sine egne begrensninger. Et kompenserende tiltak kan være å benytte flyinstruktør dersom man er «rusten», påpeker granskerne.

Piloten følte seg litt rusten