Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Piloten fulgte ikke prosedyre

Ifølge prosedyren skulle piloten ha tatt flyet opp igjen da bremsesystemet sviktet, sier Havarikommisjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

10. oktober havarerte et Atlantic fly på Stord Lufthavn og fire mennesker omkom.

Nå kommer det fram at piloten som førte Atlantic Airways-flyet på Stord ikke fulgte fabrikantens anbefalte standardprosedyre.

Det forteller Birger Andreas Bull i Statens havarikommisjon for transport til iBergen.no

Det var under landing halv åtte om morgenen at flyet skled av rullebanen og begynte å brenne. Så langt har det vært kjent at spoilerene som gir bedre bremseeffekt ikke kom på da Atlantic Airways flyet skulle lande på Stord lufthamn 10.oktober.

Standard anbefalt prosedyre fra fabrikken er da at flygerne så fort som mulig skal få flyet opp igjen i luften. Ifølge iBergen gjorde ikke piloten på ulykkesflyet dette.

- Piloten vurderte det slik at det ikke var forsvarlig å ta flyet opp igjen fordi han hadde for liten rullebane, og at han derfor forsøkte å skrense i stedet, sier Birger Andreas Bull i Statens havarikommisjon for transport til iBergen.no. 

Han bekrefter at piloten dermed brøt standardprosedyre.

- Normalt skulle pilotene fulgt standard prosedyre, men vi må se på hva som ligger bak pilotenes vurdering, og det er mye lettere å ta flyet opp igjen på en lang rullebane enn på en kort en, sier Bull.

FIRE DØDE: Atlantic Airlines-flyet skled av rullebanen og begynte å brenne 10. oktober. Fire omkom. Foto: SCANPIX
FIRE DØDE: Atlantic Airlines-flyet skled av rullebanen og begynte å brenne 10. oktober. Fire omkom. Foto: SCANPIX Vis mer

Alle rullebaner med sertifikat skal ha plass til å gjennomføre en slik prosedyre. 

Det er mange spørsmål som reiser seg i etterkant av ulykken: 

  • Hvorfor ga ikke flyverne full gass og dro flyet opp igjen?
  • Den korte rullebanen går fort, oppdaget de det for sent?
  • Vurderte de at de ville klare det med hjulbremsene?
  • Hva skjedde i cockpiten?
  • Og ikke minst: Hvordan samstemmer dataene i boksene med forklaringene til de to flyverne?

    Dette er blant spørsmålene iBergen.no reiser.

    Disse temaene vil bli viktige temaer i den videre etterforskningen. Bull sier at havarikommisjonen først og fremst vil finne ut hvorfor spoilerne ikke kom ut.

    Flyet var chartret av Aker Kværner for å frakte prosjektmedarbeidere til Molde. Arbeiderne jobbet på Ormen Lange-anlegget i Nyhamna i Aukra kommune.
image: - Piloten fulgte ikke prosedyre