Piloten i SAS-flyet besvimte

SAS-flyet var på vei fra Kastrup til Stavanger da den norske piloten besvimte. Kapteinen var utslått i fire minutter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge informasjonsdirektør i SAS, Simen Revold, var det aldri noen fare for sikkerheten da dette skjedde forrige torsdag.

Andrepiloten tok straks over og førte Fokker 50-maskinen tilbake til Kastrup.

Flykapteinen besvimte under oppstigning fra Kastrup - og flyet hadde nådd en høyde på 330 meter.

- Piloten fikk et illebefinnende. Men alle prosedyrer ble fulgt og det ble aldri noen dramatikk, sier Revold til Dagbladet.

- Piloter og kabinpersonale er trent til å kunne hanskes med slike situasjoner, understreker Revold.
Han forteller også at SAS har to piloter på kortere flygninger - og tre piloter på lengre flygninger.

En Fokker 50 har plass til 50 personer om bord - men Revold kan ikke si hvor mange som var om bord i flyet som 27. august skulle fra Kastrup til Stavanger.

Dette er andre gang i løpet av det siste halve året at en SAS-pilot har mistet bevisstheten. Forrige gang var under en flygning mellom Arlanda og Skellefteå 30. mars. Den gang tok det 40 sekunder før kapteinen igjen kviknet til.

- Hvor ofte skjer det at pilotene mister bevisstheten?
- Jeg kjenner ikke nøyaktige tall, men dette skjer sjelden, sier informasjonsdirektør Simen Revold - som legger til at SAS har 25 000 avganger pr. måned.

- I gjennomsnitt én gang i året?
- Det er nok ikke langt unna.