Piloten måtte tenke lynkjapt da et fly plutselig sto i veien for landinga

Flygesjef: - Dette skal absolutt ikke skje.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): «Dette klippet er ekte. Det du ser, det skjedde».

Slik lyder beskrivelsen av videoen flyspotter Miguel Angel la ut på YouTube søndag.

Angel har filmet et fly av typen UTair Boeing 767-300, som skal lande på flyplassen Barcelona-El Prat i Spania.

Men plutselig skjer det noe som får pulsen til flyspotteren å stige. Se videoen øverst i saken.

Et annet fly, en Aerolíneas Argentinas Airbus A340-300, krysser rullebanen på tvers, og blokkerer landingsveien til UTair-flyet.

IKKE HELT UVANLIG: Flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, mener en såkalt avbrutt innflygning ofte kan skje på flyplasser rundt om i verden, men at det er en sjelden vare å få det på film. Foto: Norwegian.no
IKKE HELT UVANLIG: Flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, mener en såkalt avbrutt innflygning ofte kan skje på flyplasser rundt om i verden, men at det er en sjelden vare å få det på film. Foto: Norwegian.no Vis mer

Det hele ser ut som det skal bli en kjempekollisjon.

Men pilotene om bord på UTair-flyet er våkne, og velger å ta flyet opp i høyden før de utfører en ny landing.

- Udramatisk
- Dette kalles en «Go around» eller en «avbrudt innflyging» opplyser flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, til Dagbladet etter å ha sett videoen av hendelsen.

Hesthammer mener hendelsen i Barcelona ikke viser en umiddelbar kollisjonsfare.

- Sikten ser god ut og innkommende fly gjør en foreskrevet unnamanøver, men videoen viser en grov rutineglipp. Muligens på to nivåer, sier Hesthammer.

- Det er mulig at flyet på bakken ikke har sett godt nok etter innkommende fly til samme rullebane. Det kan også hende at flyet som trekker seg inn på rullebanen ikke har fått klarering til å gjøre dette, men misforstår kommunikasjonen og gjør det likevel, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men kan det hende at flyet på bakken ville komme seg kjapt av gårde og tok «en spansk en»?

- Nei, hvis en pilot trekker seg inn uten klarering, vil jeg hevde at dette skyldes en misforståelse. Kommunikasjonsglippen kan ha skjedd i tårnet også. Uansett, dette skal absolutt ikke skje, sier Hesthammer.

Har dette skjedd i Norge?

- Dette har også skjedd i Norge, både i Bergen og Oslo.

Pilotene hylles
På YouTube blir pilotenes «Go Around»  hyllet som en redningsaksjon.

- Man kan si det sånn, bekrefter Hesthammer.

«Takk gud for pilotens raske reaksjonsevne. Fantastisk» kommenterer YouTube-brukeren «jenf777».

Uvane
Nettstedet «Aviation Herald» er gründet av ekspert på flysikkerhet, Simon Hradecky, og nyter respekt i bransjen som en av de mest pålitelige informasjonskildene om flysikkerhet og rutiner på flyplasser.

«Aviation Herald» siteres av The Moscow Times på at rullebane nummer to, der hendelsen skjedde, sjeldent blir brukt på Barcelona Internasjonale lufthavn. Derfor har pilotene tillagt seg en uvane ved å unnlate å sjekke godt nok etter innkommende fly.

«Aviation Herald» siteres også på at en kollisjon så vidt ville ha blitt ungått, selv om det innkommende flyet hadde fortsatt landinga, og ikke utført en såkalt «Go around».

Dette hevdes på bakgrunn av estimert fart og avstand.