INTERESSANT: Økonomiekspert Espen Andersen ved BI synes det er interessant at Norwegian tar så omfattende avgjørelsen uten å forhøre seg med de ansatte. Han ser det som et klart signal fra Norwegian hvor de viser hvem som er sjefen. Foto: Privat/BI
INTERESSANT: Økonomiekspert Espen Andersen ved BI synes det er interessant at Norwegian tar så omfattende avgjørelsen uten å forhøre seg med de ansatte. Han ser det som et klart signal fra Norwegian hvor de viser hvem som er sjefen. Foto: Privat/BIVis mer

- Pilotene kan mene det er imot spillereglene, men det er ikke ulovlig

- Interessant at Norwegian tar avgjørelser uten å forhøre seg med ansatte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Klokken ti på fire torsdag sendte Norwegian Air Shuttle ut en melding om at de nå oppretter tre datterselskaper i Norge, Sverige og Danmark for de skandinaviske pilotene.

Dette ble besluttet i et ekstraordinært styremøte.

Dermed har Bjørn Kjos og direktør Asgeir Nyseth sannsynligvis tatt en beslutning som leder Norwegian-pilotene enda lenger ned i organisasjonspyramiden.

- Parat og NPU kan mene dette er i mot spillereglene og imot den norske tradisjonen, men det er ikke ulovlig. Det er rett og slett en klar beskjed til de ansatte. Det som er interessant her er at Norwegian bare tar avgjørelser, og det uten å forhøre seg med de ansatte. Norwegian er klare på at det er dem som har styringsretten i selskapet, sier førsteamanuensis Espen Andersen ved BI.

- Ikke uvanlig Å organisere de ansatte i heleide bemanningsselskap påpeker Andersen at ikke er uvanlig i andre internasjonale næringer.

- Primært i skipsfarten er slike ordninger helt vanlige. Norwegian er et lavkostselskap som konkurrerer i et beinhardt europeisk marked, og de har ikke tid til å holde på med mer streik, sier Andersen.

- Var dette en bedre løsning enn å erklære selskapet konkurs?

- Dette er jo en avgjørelse som er litt mer gradert enn å slå selskapet konkurs. Det hadde vært en atombombe, sier han.

- Kan skape splittelse Professor Tor W. Andreassen ved NHH i Bergen, sier til Dagens Næringsliv, at han ikke ser hvordan denne meldingen vil endre striden mellom pilotene og Norwegian.

- Dette endrer ikke noe av det prinsipielle fra debatten - at det er urettmessig at pilotene er i et selskap som er underleverandør til morselskapet. Nå går de bare til mer regionale selskaper, sier Andreassen, som forteller at Norwegian nå kan velge hvor de skal kjøpe tjenester ifra. Og da vil de hente piloter fra det datterselskapet hvor tjenesten er billigst.

 - I tillegg oppnår de nå at de splitter pilotene fra én gruppe til tre grupper. Det vil si norske, svenske og danske piloter hvor du får egeninteresse som skal ivaretas, men lettere spilles opp mot hverandre, sier Andreassen, som ikke tror at denne organisasjonsstruktuen vil falle i bedre smak hos pilotene.

- På meg virker dette som det samme med en annen smak, sier han.