TROR PÅ SPLITTELSE:
Norwegian-sjef Bjørn Kjos  (tv) og  professor Frode Steen her under NHH Forum i Bergen i fjor. Steen tror Kjos kan tjene på å splitte pilotene i tre forskjellige selskap.
Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
TROR PÅ SPLITTELSE: Norwegian-sjef Bjørn Kjos (tv) og professor Frode Steen her under NHH Forum i Bergen i fjor. Steen tror Kjos kan tjene på å splitte pilotene i tre forskjellige selskap. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpixVis mer

- Pilotene kan miste jobben

Økonomiprofessor Frode Steen mener alternativet for flygerne er å stå på bar bakke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Pilotstreiken i Norwegian fortsetter med full styrke. Streiken er nå på åttende døgn, og 100 000 passasjerer i Skandinavia er rammet, samtidig som Norwegian taper store summer for hvert minutt streiken varer.

Nesten alle innenriksflyginger i Skandinavia innstilles i dag. Det går utover 35 000 nye passasjerer. 

Dersom flygerkonflikten med Norwegian fortsetter å stå helt i vranglås, blir resultatet at de 650 streikende pilotene står uten jobb.

Det tror professor ved Norges Handelshøyskole og spesialist i luftfartsøkonomi, Frode Steen.

- NAN kan gå konkurs Han presiserer at han bare kjenner standpunktene i konflikten fra mediene.

- Slik flyselskapet Norwegian er organisert, kan jeg ikke se at selve operatørselskapet (NAS) vil gå konkurs, men selskapet der pilotene er ansatt i dag (NAN) kan bli sendt til skifteretten. Da står flygerne uten noe tilbake, analyserer Steen.

Norwegian var fra før delt i Norwegian Air Shuttle og datterselskapet Norwegian Air Norway, der pilotene var ansatt. Nå blir pilotene i de skandinaviske landene ansatt sitt lands respektive selskap.

Steen tror muligheten for Kjos og Norwegian til å lykkes med det siste forslaget om å spre flygere i tre ulike selskap, er at det oppstår splittelse og uenighet mellom danske, svenske og norske flygere. Omstruktureringen betyr at alle pilotene overføres til dette nye selskapet, som beholder de samme tariffavtalene, rettighetene og betingelsene. Streiken må dermed forhandles i hvert enkelt land. Steen tror neppe pilotene får den avtalen de vil ha.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er vanskeligere å få 650 flygere til å bli enige enn tre ulike grupper med litt ulike interesser. Så hvis Kjos først får til en avtale med dansker og svensker, er det en større sjanse for at også de norske pilotene ser seg tvunget til å gå med på en avtale, framfor å stå uten jobb. For det finnes flygere å leie inn fra andre steder i verden, sier Steen.

Han tror ikke Norwegian kommer til å flagge all virksomhet ut av Norge.

- Absurd Forholdet mellom partene i pilotstreiken er om mulig enda mer opphetet enn før. Bjørn Kjos kalte de streikende inn til et møte klokka 15.00 i går med beskjeden om at «nok er nok».

- Dette er en klar trussel. Det føles som å få en pistol mot hodet, hvor man skal leies inn i et rom for å signere noe som de har bestemt. Dette er totalt useriøs, sa en rasene Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

Da de streikende ikke møtte Kjos' ultimatum, fikk pilotene akkurat det motsatte av hva de krevde. De blir ansatt enda et steg lenger ned i Norwegian-pyramiden.

- Bjørn Kjos kan ikke bestemme over arbeidstakere som er i streik. Han kan ikke gjøre dette, sa Skjæggerud om avgjørelsen om å splitte de skandinaviske pilotene i tre datterselskaper.

Ingen løsning i sikte
I går kveld møttes partene NRKs program «Debatten», og inntrykket etterpå er at de sitter like langt nede i skyttergravene som da konflikten startet. Dagbladet møtte Bjørn Kjos etter sending.

- Ser du noen løsning på dette?

- Jeg tror at riksmeklingsmannen må komme inn. Han er en klok mann.

Dagbladet spør også leder i Norwegian Pilot Union, Halvor Vatnar, om han tror flygerne har fått den sympatien de trenger i befolkningen nå. Vatnar freser tilbake:

- Kjos står her på TV og kommer med en masse bløffer. Det er ikke sant det han sier, og hvordan skal folk da få et riktig inntrykk av saken, spør en forbannet Vatnar retorisk tilbake.

Han sier Kjos bløffer om pilotenes angivelige krav om norske lønns- og arbeidsvilkår og full styringsrett.