- Pilotene lei av å bli gravd i trusa

Feil å bruke en milliard på tiltak som bare irriterer, mener SVs Hallgeir Langeland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SOLA (Dagbladet): Hallgeir Langeland er regjeringspartiets transportpolitiske talsmann.

Til Dagbladet.no sier han at den økende misnøyen med sikkerhetskontrollene på flyplassene er et tema som diskuteres på regjeringsplan.

Langeland støtter flygernes krav om å få slippe dagens kontrollregime, og er også åpen for å lette kontrollen av vanlige reisende.

Flygerforbundet har bedt om et hastemøte med luftfartstilsynets direktør i et håp om å få lettelser i kontrollene.

Neste uke blir de forhatte sikkerhetskontrollene av flygende personell tatt opp på et IATA-møte i Singapore.

- Graver i buksa

- Sikkerhetskontrollene av flygende personell går direkte utover flysikkerheten. Vi vil ha slutt på at kontrollørene graver i trusene på mannskapet. Husk at flygere ikke trenger å ta med seg noen gjenstander ombord for å gjøre flyet til en bombe, sier forbundsleder Jan Dieset, som til daglig flyr Airbus340-maskiner for SAS.

Flygerne ønsker seg samme ordning som praktiseres i Canada. Her blir flygerne identifisert ved biometriske ID-kort og kan gå forbi sjekkpostene - selv om de skal fly til USA.

- Pilotene lei av å bli gravd i trusa

Flygerne vil ha unntak fra kontrollene på linje med ordningen som gjelder for politi og tollere.

- Det er særlig flygere på kortbanenettet som plages av de mange kontrollene. Noen blir kontrollert opptil åtte ganger daglig. Norge er det eneste landet i hele verden at flygerne må ta av seg sko og uniformsbelte og må gå gjentatte ganger gjennom slusen. Dessuten er sluser plassert ved siden av annet metall slik at de blir overfølsomme, sier Dieset.

Kan ikke fortsette

SVs Hallgeir Langeland hevder at sikkerhetskontrollene drives med bakgrunn i et gammeldags trusselbilde.

- Terroristene har vist at de fornyer seg, mens vi fortsetter kontrollene for å avdekke metoder og gjenstander som er brukt i gjennomførte eller avslørte terroraksjoner. Neste terroraksjon vil garantert bli gjennomført på en ny måte, tror Langeland.

- Mye av det vi ser av sikkerhetskontroller blir presset opp av securityindustrien i USA. Her er det masse penger å tjene på å beholde trusselbildet. Etter min mening blir det feil når sikkerhetsmetodene i seg selv blir en fare fordi man ikke tilpasser seg fremtidens trusselbilde, sier Langeland.

Han inviterte på onsdag Flygerforbundets ledelse til møte med regjeringspartiene på Stortinget.

- Denne situasjonen er uholdbar, mener Langeland.

Skjelles ut

Uenigheten mellom flygerne og tilsynet ble på en dramatisk måte synlig under en debatt på Solakonferansen som er den årlige skandinaviske luftfartskonferansen.

Avdelingsdirektør Jørgen Ingebrigtsen i Luftfartstilsynet smalt følgende salve:

- Mange kapteiner og piloter har vist direkte uhøvisk oppførsel overfor sikkerhetskontrollørene. Det forventes mer av denne yrkesgruppen enn som så, sa mannen som har ansvaret for å hindre at ulovlige gjenstander kommer ombord i fly.

Avdelingsingsdirektør Ingebretsen står knallhardt på at flygende personell ikke skal ha noen som helst særordninger i Norge.

- Kontrollene vil også i fremtiden bli utført på samme måte. Flygernes krav vil ikke bli innfridd. Jeg vil oppfordre dere om ikke å kjæle med misnøyen som er i rekkene. Slikt går utover kontrollørene. Slikt passer seg ikke, var den krystallklare kommandoen fra Ingebretsen.

Advarsel

Forskningsleder Torkell Bjørnskau ved Transportøkonomisk Institutt er også kritisk til dagens sikkerhetskontroller.

- Vi ser svært ofte at kontrollene er paniske tiltak, rettet mot gårsdagens trusler, maner han.

Bjørnskau advarer også mot at bransjen selv kan være interessert i å både overleve og ikke minst ekspandere

- Ingen har laget konsekvensanalyser for å avklare kost/nytte- eller risikovurderinger. Dagens ordning er neppe samfunnsmessig fornuftig. Dessuten er få, kanskje ingen, terrorister blitt stoppet i sikkerhetskontrollen, poengterte forkningslederen.

UNØDVENDIG KONTROLL: Flygerforbundets forbundsleder Jan Dieset påpeker at piloter ikke trenger å ta med seg noe ombord for å kunne utføre en terrorhandling.
STOR UENIGHET: Full krig og skjæring mellom luftfartstilsynet og Norsk Flygerforbund om sikkerhetskontroll av piloter. Luftfartstilsynets avdelingsdirektør Jørgen Ingebretsen kritiserer pilotene for uhøvisk oppførsel og vil ikke fire en millimeter på kravene.
FÅR STØTTE: SVs Hallgeir Langeland tar pilotenes parti og vil hjelpe. Her i samtale med flygerforbundets leder, Jan Dieset.