JAMMING: Piloter advares mot at GPS-signalet kan forsvinne i luftrommet fra Kirkenes til Lyngen i Troms. Foto: Privat
JAMMING: Piloter advares mot at GPS-signalet kan forsvinne i luftrommet fra Kirkenes til Lyngen i Troms. Foto: PrivatVis mer

Pilotene mister GPS-signalet i Finnmark. Det kan knyttes til russiske øvelser

«Det er grunn til å tro at det kan relateres til militære øvelsesaktiviteter utenfor norskekysten», sier Luftfartstilsynet.

Den siste uka har piloter opplevd å miste GPS-signalet i luftrommet fra Kirkenes, flyplassen nær Norges grense til Russland, og så langt vest som Lyngen i Troms.

Lina Lindegaard, informasjonskonsulent i Widerøe, bekrefter at et fly mistet GPS-signalene i begynnelsen av uka.

- Vår operasjonssjef fikk en rapport fra en kaptein om manglende GPS-signaler, sier Lindegaard.

Hun understreker at mannskapet i cockpiten alltid har alternative prosedyrer som forteller hvordan de skal navigere om de ikke får inn satellittsignaler.

- Det er ingen sikkerhetsrisiko, vi har gode rutiner og dette er ikke første gangen vi har mistet signaler.

Denne saken er opprinnelig publisert på Barents Observer.

«Har fått informasjon fra forsvaret»

Widerøe vil ikke spekulere på årsaken til at signalene forsvant.

- Det er mye spekulasjoner, men vi velger å ikke spekulere, sier Lindegaard.

Både sivil og militær flytrafikk sender rapport til luftfartsmyndighetene når de opplever totalt bortfall av signaler.

- For noen dager siden fikk vi flere meldinger om bortfall av satellittnavigasjon for fly i Finnmark, sier Per Eirik Heimdal, tekniske direktør for Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Nkom er i dialog med luftfartsmyndighetene og har tidligere målt jamming i områdene ved den norske grensa til Russland.

- I 2017 var jammingen knyttet til en militærøvelse øst for Finnmark, sier Heimdal.

Vedrørende forrige ukes signaltap sier Heimdal at «vi har fått noe informasjon fra forsvaret».

Kan være militæraktivitet utenfor Norge

Talsperson for ved Forsvarets operative hovedkvarter, oberst Ivar Moen, skriver i en e-post at når de oppdager forstyrrelser på GPS-signalene under en militærøvelse, så blir det rutinemessig rapportert til Avinor.

Luftfartsmyndighetene har som en konsekvens av rapportene denne uka utstedt en advarsel om at det er rapportert om uvanlig oppførsel for Global Navigation Satellite Systems (GNSS) i luftrommet i de østlige delene Finnmark, inkludert flyplassene i Kirkenes og Vadsø. Et annet NOTAM advarer om «ustabile GPS-signaler øst for 025E» lengdegraden i Norskehavet utenfor Tromsø i perioden 30. oktober til 7. november.

Sånne advarsler, kjent som NOTAM (Notice to Airman) er obligatoriske for alle piloter å lese, inkludert de som flyr passasjerfly, militærfly eller små privatfly.

Direktør for fagavdelingen i Luftfartstilsynet, Wenche Olsen, sier til Barents Observer at de kjenner til de periodiske forstyrrelsene på GPS-signalene i Øst-Finnmark.

- Det er vanskelig å si hva årsaken kan være, men det er grunn til å tro at det kan være relatert til militær øvingsaktivitet utenfor Norges grenser, sier Olsen.

- Finnes reserveløsninger

Luftfartstilsynet har varslet både flyselskaper som flyr i området og Avinor om forstyrrelsene. Både SAS og Norwegian flyr daglig til Kirkenes og Alta, mens Widerøe har en rekke flyginger til de mindre flyplassene langs kysten av Finnmark.

Wenche Olsen sier at det også i Norge gjennomføres tester der man jammer GPS-signaler, «men planlagt jamming blir alltid forhåndsvarslet og det er Nkom som gir tillatelse til den slags aktiviteter».

Olsen understreker at det er gode rutiner på plass for å varsle når denne typen forstyrrelser blir oppdaget i spesifikke områder. Flyselskaper blir alltid varslet når tap av GPS-signaler inntreffer.

- Det er flyselskapene selv som vurderer hvilke tiltak som må settes i verk med tanke på deres flyavganger. Det finnes reserveløsninger til GPS, som bakkebaserte navigasjonssystemer. Tryggheten i lufta er derfor aldri i fare når GPS-signalene faller bort.

Russland misfornøyd med NATO

Lenger sør i Norge pågår den store NATO-øvelsen Trident Juncture. Der deltar mer enn 50 000 soldater fra 31 land, inkludert Sverige og Finland. Selv om de fleste krigsspillene finner sted langt sør for Polarsirkelen, så betjener flyplassene i Rovanniemi, Kallax, Bodø og Andøya jagerfly og støtte- og overvåkningsfly som deltar i øvelsen.

Russland har uttrykt sin misnøye med den massive NATO-øvelsen. Nordflåten, med base på Kolahalvøya, har annonsert at de skal avholde en missiløvelse neste uke, bare noe få nautiske mil utenfor Norges maritime grense i Barentshavet nord for Finnmark.

Jamming fra Kola

I september og oktober i fjor ble bortfall av GPS-signaler sporet til jamming fra Russlands store militærøvelse Zapad-2017. I rundt ei uke mistet både SAS- og Widerøe-flyginger til flyplasser i Finnmark satellittnavigasjonen. Også i mars i år forsvant GPS-signalene fra tid til annen.

Det er flere militærleirer i Petsjengadalen, noen få kilometer fra grensa til Norge. I etterkant av jammingen tidligere i år kontaktet Utenriksdepartementet russiske myndigheter og ba dem stoppe jammingen i grensetraktene.

Russland har investert tungt i utstyr til elektronisk krigføring de siste åra, og lærer styrkene sine å blokkere GPS-, radio- og mobilsignaler.

Det sies at en portabel jammer på én kilowatt kan blokkere GPS-mottakere så langt unna som 80 km. Nordflåtens 200. uavhengige motorriflebrigade i Petsjenga er 55 km fra flyplassen i Kirkenes.

Større utstyr, som de bevæpnede russiske styrkenes R-330ZH jammer, har kapasitet til å forstyrre GPS-signaler over mye større avstander, avhengig av terrenget. I 2017 forsvant navigasjonssystemene om bord i fly så langt vest som Alta, rundt 250 km vest for Norges grense til Kolahalvøya.

GPS-jamming i Middelhavet

Russlands forsvarsdepartement har ved to anledninger etter Zapad-2017 publisert informasjon om å øve med utstyr til elektroniske krigføring. I slutten av oktober avholdt de en øvelse i Khabarovsk-regionen, der målet var å slå tilbake et angrep utført av en sabotasje- og rekognoseringsgruppe. Bruk av mobilt elektronisk krigsutstyr ble brukt til å drepe mobilsignaler.

Ei uke seinere ble 1000 soldater kalt inn for å bli spesialister på elektronisk krigføring, før de ble sendt til forskjellige militærenheter som operatører.

Forsvarsdepartementet sier at «mer enn 40 typer av elektronisk krigsmateriell og kontrollsystemer» vil bli brukt.

Ved flere anledninger i år har det blitt rapporter om GPS-jamming av fly som opererer i de østlige deler av Middelhavet, nær Syrias luftrom.

Med mer teknologi i flyenes cockpit er passasjerfly stadig mer avhengig av satellittnavigasjon, enten det dreier seg om den amerikanske GPS, den europeiske Galileo eller det russiske Glonass, kjent som GNSS.

GPS-trøbbel i Svartehavet

Når man nærmer seg flyplasser og flyr med autopilot er satellittnavigasjon den moderne varianten av radionavigasjon og luft-til-bakke navigasjon.

I militære øyemed er GPS-jammere lagd for å forvirre fienden. Signalene kan enten forsvinne helt, eller enda verre, de kan feilinformere flyene eller skipene om deres posisjon.

Dette har tidligere blitt rapportert om fra Svartehavet, der en rekke skip rapporterte om uregelmessigheter med sine GPS-posisjoner i juni 2017. For to år siden rapporterte russiske medier at vanlige russere opplevde at GPS-mottakerne på mobiltelefonene deres viste at de var et sted langt unna deres faktiske posisjon. De fleste som opplevde dette var innen synsvidda til Kreml.

Alle flyplasser med kommersielle fly i Norge har fortsatt radio og andre luft-til-bakke-initierte navigasjonssystemer, som piloter benytter seg av når de nærmer seg rullebanen. Disse inkluderer sjømerker og de røde lysene du kan se i terrenget rundt flyplasser.