Pilotene serverte kaffe og te

De 379 passasjerer som reiste med Premiair til Mallorca i går, fikk spesiell oppvartning. Tre danske piloter sto nemlig for serveringa. Premiairs kabinforening raser mot ledelsen i selskapet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Seks av de åtte i kabinpersonalet var piloter. Tre av pilotene serverte flypassasjerene, sier leder Anett Falknor i Premiair Kabinforening, til Dagbladet

- Vi er hundre prosent sikre på at de serverte. Vi ble klar over det da de kom tilbake. Dette viser at ledelsen i Premiair må være ganske desperate, sier hun.

Dyre flyvertinner

Falknor er forbannet over at ledelsen setter andre til å gjøre jobben, mens kabinpersonalet er ute i strek.

- Jeg synes ikke noe særlig om at en flykaptein gjør jobben min. Men det er greit å vite at de er så fleksible. Når selskapet bruker så dyre flyvertinner, kan det kan bli ålreit hvis dette setter standarden for lønna mi i framtida, sier hun lakonisk.

Det er en flyavgang til Santorini klokka 0530 natt, men den går med et annet selskap, slik at det ikke blir aksjoner. Klokka 0650 skal et Premiair-fly til Larnaca på Kypros.

- Da blir det aksjoner. Så lenge selskapet fortsette å bruke Premiair-fly, og det jeg kaller streikebrytere, vil vi aksjonere, sier Falknor.

Dårlig sikkerhet

I en pressemelding fra Privatansattes Fellesorganisasjon (PRIFO), kritiserer Norsk Flyverforbund flysikkerheten under streiken.

- Det er sikkerhetsmessig uforsvarlig å sette piloter til å ta over arbeidsoppgavene til kabinpersonalet i Premiair, sier Harald Stephansen, leder for Norsk Flyverforbund.

- Kabinbesetningsmedlemmenes viktigste jobb er å sørge for sikkerheten om bord hvis noe skulle skje. For at dette skal gå forsvarlig for seg, må de kjenne til hvilke arbeidsoppgaver det enkelte medlem av kabinbesetningen har når det gjelder sikkerheten om bord i flyet. Alle i kabinbesetningen har sine spesielle oppgaver dersom det oppstår en nødsituasjon. Disse oppgavene har pilotene ingen trening i, sier han. Lørdagens flyving tilfredsstiller ikke myndighetenes minstekrav om sikkerhet.

LANGE DAGER: De streikende kabinansatte aksjonerer blant annet for å slippe å bli pålagt arbeidsdager på opptil 20 timer.