GA SVAR: En etterforsker fra FBI med taleregistratoren fra EgyptAir Flight 990, på dekket av USS Grapple 13 November 1999. Opptaket fra cockpiten skulle gi et rystende svar på hva som skjedde da flyet og de 217 ombord styrtet i havet utenfor Nantucket. Foto: Wikipedia
GA SVAR: En etterforsker fra FBI med taleregistratoren fra EgyptAir Flight 990, på dekket av USS Grapple 13 November 1999. Opptaket fra cockpiten skulle gi et rystende svar på hva som skjedde da flyet og de 217 ombord styrtet i havet utenfor Nantucket. Foto: WikipediaVis mer

Pilotene som tok med seg sine passasjerer i døden

Flystyrten i alpene er ikke første gangen man tror at en pilot har styrtet passasjerfly med vilje. Fellesnevneren ved flere av flystyrtene, er at en av pilotene forlater cockpiten for å gå på do.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etterforskerne av Germanwings flight 9525 flystyrt mener annenpiloten Andreas Lubitz (28) styrtet Airbus A320-flyet og de 150 ombord ned i de franske alpene med overlegg.

At piloter med vilje styrter seg selv og sine passasjerer i døden skjer ekstremt sjelden. Vox.com har laget en ufullstendig liste over flystyrter der man regner med at piloten har styrtet flyet med overlegg:

Én forlater cockpiten • I november 2013 Gikk Mozambique Airlines Flight TM470 ned i Namibia. Alle 33 ombord døde.

Flyforholdene var glimrende, og årsaken til styrten var en gåte for etterforskerne, helt til man fant taleregistratoren fra den svarte boksen.

Der gikk det fram at annenpiloten hadde forlatt cockpiten for å gå på do. Da han kom tilbake var cockpitdøra låst.

Inne i cockpiten hadde kapteinen endret kurs mot bakken, og manuelt satt motorene på full hastighet. Piloten i cockpiten ba aldri om hjelp før flyet styrtet.

• I 1999 krasjet Egypt Air Flight 990 i nærheten av Nantucket i Massachusets. Alle 217 ombord døde.

Før styrten hadde flykapteinen forlatt cockpiten for å gå på do. Deretter plukket taleregistratoren opp kraftig banking på cockpitdøra. Annenpiloten Gamil El Batouty mumlet igjen og igjen: «Jeg setter min lit til gud». Utenfor ropte kapteinen: «Hva er dette? Slo du av motorene?»

Artikkelen fortsetter under annonsen

National Transportation Safety Board (NTSB) brukte ikke ordet selvmord eksplisitt, men konkluderte med at flyet styrtet som resultat av annenpilotens «manipulering av flyets kontrollmekanismer». Egyptiske myndigheter benektet at styrten var overlagt, og det florerer fremdeles med teorier rundt årsaken til hendelsen.  

• I desember 1997 krasjet Silk Air Flight 185 i Indonesia. 104 mennesker døde. Amerikanske etterforskere antydet at flykapteinen slo av flyets funksjoner og fikk flyet til å stupe, muligens etter at annenpiloten hadde forlatt cockpiten.

Etterforskerne noterte seg at piloten hadde betydelige problemer både i privatøkonomien og på jobben på tidspunktet der flyet styrtet.

• Forsvinningen til Malaysia Airlines MH370 8. mars 2014. Her er det fortsatt ikke funnet fly eller vrakdeler, og forsvinningen står uten årsak. En uttalt hovedteori er imidlertid at flyet styrtet «som resultat av en villet handling». Politietterforskerne har gått ut med at de betrakter flykapteinen som hovedmistenkt «dersom menneskelig intervensjon blir bevist».

Forekommer sjelden At piloter tar selvmord bak spakene på et fly er ekstremt sjeldent. En gjennomgang av pilotselvmord i USA mellom 2003 og 2012, gjort av Federal Aviation Administration, viser at flystyrt med forsett fra pilotens side sto for 0.29 prosent av alle dødelige flyulykker i perioden.

Undersøkelsen så bare på pilotselvmord i amerikansk luftrom. De fleste ulykkene var med småfly der piloten var alene ombord.

I studien kommer det også fram at antallet dødelige flyulykker i USA er halvert siden 80-tallet.