HER STYRTET DE I DØDEN:  Redningsarbeidere jobber fortsatt med å identifisere levninger og sikre spor på åstedet etter forrige ukes flystyrt. Det er bare funnet DNA av 78 av de 150 personene om bord på flyet, i tillegg til at ferdskriveren fremdeles mangler.  Foto: Yoan Valat / EPA / NTB Scanpix
HER STYRTET DE I DØDEN: Redningsarbeidere jobber fortsatt med å identifisere levninger og sikre spor på åstedet etter forrige ukes flystyrt. Det er bare funnet DNA av 78 av de 150 personene om bord på flyet, i tillegg til at ferdskriveren fremdeles mangler. Foto: Yoan Valat / EPA / NTB ScanpixVis mer

Piloter forsikret passasjerne: - Vi er eksmilitære og har begge kone og barn

Etter Germanwings-tragedien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Piloten Frank Woiton skulle fly samme rute som Germanwings 4U9525 to dager etter at Andreas Lubitz tok med seg 149 mennesker i døden. Woiton har blitt verdenskjent for den betryggende talen han holdt til sine passasjerer.

- Dere kan stole på at jeg vil sitte sammen med familien min rundt middagsbordet i kveld, fortalte tobarnsfaren over høyttaleranlegget.

Nå har flere piloter har valgt å holde rørende taler til sine passasjerer.

- Har kone og barn En pilot på det amerikanske flyselskapet Delta annonserte i helga at begge pilotene på flyet hadde kone og barn, på samme måte som Woiton, i tillegg til å være eksmilitære.

Det skriver USA Today-journalist Susan Davis på Twitter.

FLØY DØDSRUTEN:  Germanwings-pilot Frank Woiton fløy fra Barcelona til Düsseldorf to dager etter flystyrten over de franske alpene. Foto: WDR
FLØY DØDSRUTEN: Germanwings-pilot Frank Woiton fløy fra Barcelona til Düsseldorf to dager etter flystyrten over de franske alpene. Foto: WDR Vis mer

- Vi har begge kone og barn og er veldig lykkelige, skal piloten ha sagt om seg selv og makkeren i cockpiten.

Andreas Lubitz stengte sin makker ute før han styrtet flyet med 149 passasjerer i de franske alpene. Etter det har flere flyselskap, deriblant SAS, innført påbud om at det til enhver tid skal være to personer i cockpiten.

Fløyet med Lubitz Historien om den tyske piloten som fløy dødsruta ble også kjent etter at en av passasjerne fortalte om det. Et innlegg av en av passasjerene på Facebook, ble nemlig delt flere hundre tusen ganger.

- Han fortalte at han og kabinpersonalet var svært ulykkelige. Han fortalte også at kabinpersonalet følte seg ille til mote, men at alle var der frivillig. Og han fortalte at han og kabinpersonalet hadde fortalt sine familier at de ville komme trygt hjem i kveld, skrev passasjeren.

Dette har ikke vært praksis blant piloter etter ulykken, men enkelte har benyttet muligheten til å si noen ekstra ord til passasjerne.

- Jeg tror at jeg ubevisst har jeg truffet folk mitt i hjertet i denne situasjonen, sier Woiton i et intervju med den tyske avisa Bild:

Woiton har selv fløyet sammen med Andreas Lubitz tidligere.

- Jeg ville at passasjerene skulle se at den som satt i cockpit også var et menneske, forteller han.

Jakten på spor Men en av de viktigste brikkene for å kunne rekonstruere flytragedien, mangler fortsatt. Redningsarbeiderne har ennå ikke funnet ferdskriveren som registrerer flyets tekniske informasjon og tilstand.

Det var funnet av taleregistratoren, som tar opp all lyd i cockpit, som avslørte av Lubitz hadde stengt piloten ute av cockpit.

- Det kan være at belastningen var for stor, og at ferdskriveren ikke sender ut signaler, sa Kay Kratly i Lufthansa på TV-kanalen ARD lørdag kveld.

STYRTET I DE FRANSKE ALPER:  Flyet styrtet i de franske alper, like bak og til høyre for denne fjelltoppen - sett fra Le Vernet nær Seyne-les-alpes. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
STYRTET I DE FRANSKE ALPER: Flyet styrtet i de franske alper, like bak og til høyre for denne fjelltoppen - sett fra Le Vernet nær Seyne-les-alpes. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer