- Piloter frykter for sikkerheten på Dreamlinerne

Blant Norwegians piloter har det derimot ikke vært slike tilbakemeldinger, sier selskapets flygesjef.

BRANNSLOKKE-«BUG»: Boeing har sendt ut varsel til flyselskaper som har flytypen 787 Dreamliner i flåten. Varselet handler om en potensiell svikt med en bryter som skal sørge for slokking ved brann i motoren. Foto: Rex Shutterstock / NTB Scanpix
BRANNSLOKKE-«BUG»: Boeing har sendt ut varsel til flyselskaper som har flytypen 787 Dreamliner i flåten. Varselet handler om en potensiell svikt med en bryter som skal sørge for slokking ved brann i motoren. Foto: Rex Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

I månedsvis har det haglet med dårlige nyheter fra flyprodusenten Boeing.

Nå melder britiske the Guardian at en svikt på en bryter som skal slokke brann i motoren fører til frykt for sikkerheten blant piloter i Storbritannia.

- Ikke bekymret

Mens flytypen 737 Max fortsatt er parkert på ubestemt tid etter katastrofer med til sammen 346 døde, har Boeing nå varslet flyselskapene om brannslokke-trøbbel med flytypen 787 Dreamliner.

Begge fly inngår i Norwegians flåte, som er oppgradert for mange milliarder kroner de siste årene.

Det Boeing nå har varslet om er ifølge britiske the Guardian at bryteren i Dreamlinerne som brukes for å slokke en motorbrann har sviktet i et «lite antall» tilfeller.

Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer er ikke bekymret.

INGEN FUNN: «Det er kun en håndfull av våre Dreamlinere som skal inspiseres i forbindelse med dette og vi har ikke gjort noen funn», opplyser Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer. Foto: Nina Hansen/Dagbladet
INGEN FUNN: «Det er kun en håndfull av våre Dreamlinere som skal inspiseres i forbindelse med dette og vi har ikke gjort noen funn», opplyser Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer. Foto: Nina Hansen/Dagbladet Vis mer

«Dersom dette var noe vi hadde vært det minste bekymret for ville vi aldri hatt disse flyene i drift. Jeg kan jo legge til at vi heller ikke har fått noen tilbakemeldinger fra våre piloter om at de har noen som helst betenkeligheter med å fly Dreamlineren», skriver han i en e-post til Dagbladet.

Han skriver at feilen ifølge Boeing bare er funnet i under én prosent av motorene.

Frykter tre-timers brann

Blant andre flyselskapers piloter skal derimot feilen på enkelte Dreamlinere ha ført til bekymring.

- Hvis det ble brann på en transatlantisk flygning og flyet hadde en av de sviktende brann-bryterne, ville vi ha måttet fly med en brennende vinge i opptil tre timer før vi kunne lande sikkert, sier en pilot i et britisk flyselskap til the Guardians søsterpublikasjon the Observer.

Også det amerikanske Luftfartstilsynet (FAA) har engasjert seg i saken.

Ifølge the Guardian har FAA meldt at «potensialet eksisterer for at en flybrann kan bli ukontrollerbar», men har nøyd seg med å beordre flyselskapene til å sjekke brannslokke-bryteren en gang i måneden.

«Vi følger alltid de instruksene vi får fra både flyprodusent og luftfartsmyndighetene og gjør nødvendige inspeksjoner fortløpende. Det er kun en håndfull av våre Dreamlinere som skal inspiseres i forbindelse med dette og vi har ikke gjort noen funn», skriver Tomas Hesthammer.

Han legger til at sikkerheten til passasjerer og ansatte alltid er øverste prioritet.

737 Max-tragediene

Også tidligere har det vært problemer med Dreamlinerne.

Ifølge NTB kostet forsinkelser og tekniske problemer Norwegian over 200 millioner kroner da flyene var nye i 2013.

Det siste året har imidlertid andre problemer med Boeings fly blitt fullstendig overskygget av to store katastofer med flytypen Boeing 737 Max: Lion Air-ulykken i Indonesia i oktober i fjor, hvor 189 personer døde, og Ethiopian Airs ulykke i mars i år, med 157 døde.

Over hele verden ble Boeing 737 Max-fly i mars satt på bakken på ubestemt tid. Håpet er at de kan tas i bruk igjen i august.