MANGE SKADDE: Flere titalls passasjerer ble skadd, men alle overlevde da dette Lion Air-flyet bommet på rullebanen og havnet i sjøen ved Bali lørdag formiddag norsk tid. Foto: TV ONE / AFP / NTB SCANPIX
MANGE SKADDE: Flere titalls passasjerer ble skadd, men alle overlevde da dette Lion Air-flyet bommet på rullebanen og havnet i sjøen ved Bali lørdag formiddag norsk tid. Foto: TV ONE / AFP / NTB SCANPIXVis mer

Piloter i ulykkes-selskap ble tatt i narkoskandale

Aggressivt ekspanderende Lion Air har hatt flere alvorlige ulykker og sikkerhetsfadeser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Til alt hell overlevde alle om bord da et Boeing 737-800-fly fra det indonesiske flyselskapet Lion Air i dag havnet i sjøen under en mislykket landing ved flyplassen Denpasar på Bali. Over 40 passasjerer skal imidlertid ha fått lettere skader.

Flight JT-904 kom fra byen Bandung da det havnet utenfor rullebanen, traff vannet og brakk i to deler. Årsaken til ulykken er ikke kjent, men ifølge avisa Sydney Herald skal piloten ha meldt om motorproblemer like før maskinen tok bakken.

- Alle passasjerene skrek i panikk og fryktet de skulle drukne, forteller en av passasjerene til nyhetsbyrået AP.

Ingen skal ha fått livstruende skader i krasjet, men hendelsen kommer svært ubeleilig for et flyselskap som nå skal satse for fullt med flyinnkjøp og nye ruter. Samtidig kommer ulykken bare ett år etter at Lion Air måtte rydde opp i en annen sikkerhetsskandale.

Vokser svært raskt Lion Air er Indonesias største privateide flyselskap og flyr til i overkant av 60 destinasjoner, hovedsaklig i Sørøst-Asia. Men lavprisselskapet har planer om ekspandere voldsomt i flere land.

Så seint som for en måned siden signerte Lion Air kontrakter verdt over 130 milliarder kroner om kjøp av 234 Airbus-fly i 150-setersklassen. Det skjedde kort tid etter en lignende gigantbestilling på 200 fly fra Boeing.

Kritikere mener selskapet vokser for fort, både ved at det metter markedet og at logistikken og sikkerheten ikke kan følge raskt nok med.

Piloter narkotatt før avgang I februar i fjor ble en av Lion Airs piloter arrestert av narkospanere fra politiet på et hotellrom bare timer før han skulle være kaptein i et passasjerfly på ruta Makassar-Sulawesi-Balikpapan-Surabaya. Piloten hadde en brukerdose metamfetamin på seg, og testet positivt for stoffet. I avhør antydet den erfarne piloten overfor politiet at han langt fra var den eneste rusmisbrukeren i flyselskapet

- Piloten har overraskende fortalt oss at de trenger «crystal meth» for å holde seg årvåkne mens de utfører sine pilotplikter, sa en polititalsmann til Jakarta Post etter pågripelsen.

Da hadde imidlertid flere andre piloter allerede blitt tatt med det samme stoffet. Måneden før ble en Lion Air-pilot tatt med metamfetamin i en karaokebar, og i slutten av 2011 ble tre piloter tatt på det som ble betegnet som en «narkofest» i byen Tangerang.

TIL SYKEHUS: Flere av passasjerene fra ulykkesflyet måtte fraktes til sykehus i Kedonganan på Bali. Foto: MADE NAGI / EPA / NTB SCANPIX
TIL SYKEHUS: Flere av passasjerene fra ulykkesflyet måtte fraktes til sykehus i Kedonganan på Bali. Foto: MADE NAGI / EPA / NTB SCANPIX Vis mer

Det ble i kjølvannet av narkosakene innført sanksjoner mot Lion Air, og luftfartsmyndighetene planla etter skandalen å gjøre hyppigere narkotester ved urinprøver fra pilotene på spesielt utsatte flyplasser. Denpasar-flyplassen - der dagens ulykke skjedde - ble den gang regnet som et av stedende der det ofte ble gjort narkobeslag, i tillegg til flyplassene Batam, Jakarta, Surabaya, Makassar og Sør-Sulawesi.

Landings- og avgangstrøbbel Fly fra Lion Air har i tillegg til dagens krasj vært involvert i en rekke ulykker og hendelser de siste åra, hvorav den alvorligste er dødskrasjet i 2004:

• 30. desember i fjor skled en Boeing 737-400 av rullebanen og inn i terrenget på flyplassen Pontianak i Indonesia. Ingen ble fysisk skadd.

• 1. november 2012 skjedde et lignende uhell på samme flyplass da en annen Boeing 737-400 landet for nært enden av rullebanen og havnet utenfor sikkerhetsområdet og i terrenget.

• 4. juni 2012 var et Boeing 737-900-fly i ferd med å takse ut til rullebanen i Medan da det stoppet av ukjente årsaker og måtte slepes ut av området mens trafikken på rullebanen ble stanset i tre kvarter.

• 23. oktober 2011 måtte flyplassen Balikpapan stenges i seks timer etter at en Boeing 737-900 fra Lion Air kjørte ut av enden av rullebanen under landing og havnet i terrenget med 198 passasjerer om bord. Ingen ble skadd.

23. november 2009 sviktet nesehjulet på en av Lion Airs McDonnell Douglas MD-90-30-fly før landing på flyplassen Batam. Rullebanen ble skumlagt før flyet nødlandet med nesa skrapende i bakken. Tre passasjerer i sjokk ble fraktet til sykehus.

• 9. mars 2009 skled et annet MD-90-fly av rullebanen i i Jakarta og fikk store skader. De 166 passasjerene og seks besetningsmedlemmene som ble evakuert kom fra hendelsen uten fysiske skader.

• 24. desember 2006 fikk en Boeing 737-400 en hard landing på grunn av feil flapsbruk og skled langs rullebanen mens en del av landingshjulene løsnet og en annen ødela en vinge.

STORE PENGER: 18. mars i år feiret Airbus' toppsjef Fabrice Bregier sammen med Lion Air-sjefene etter å ha signert milliardkontrakter for kjøp av over 200 nye fly. Foto: Philippe Wojazer / Reuters / NTB SCANPIX
STORE PENGER: 18. mars i år feiret Airbus' toppsjef Fabrice Bregier sammen med Lion Air-sjefene etter å ha signert milliardkontrakter for kjøp av over 200 nye fly. Foto: Philippe Wojazer / Reuters / NTB SCANPIX Vis mer

• 4. mars 2006 var det igjen bare flaks at alle de 157 passasjerene overlevde da et MD-82-fly skled langt av rullebanen og fikk store skader i Ujung i Indonesia.

I november 2004 ble 25 personer drept da Lion Airs flight 538, en MD-82, krasjlandet i Surakarta etter at det skled av rullebanen og inn i en kirkegård ved flyplassen, der det brakk i to.

• 14. januar 2002 krasjet en Boeing 737-200 like etter take-off. Ingen ble drept, men flyet ble totalskadd.

- Ja,  vi har hatt noen problemer, men vi forbedrer oss, sa Lion Air-eier Rusdi Kirana i et intervju med Jakarta Post i 2011.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters var Lion Air i 2007 et av en rekke indonesiske flyselskap som ble bannlyst fra europeiske flyplasser av EU etter en rekke dødelige ulykker i Indonesia. Forbudet ble gradvis opphevet fra 2009.

PÅ JORDET: I 2009 skled et av Lion Airs fly igjen av rullebanen - ett av flere lignende uhell med selskapets fly i løpet av få år. Foto: Den indonesiske havarikommisjonen
PÅ JORDET: I 2009 skled et av Lion Airs fly igjen av rullebanen - ett av flere lignende uhell med selskapets fly i løpet av få år. Foto: Den indonesiske havarikommisjonen Vis mer