FLYR IGJEN: En pilot gir tommelen opp før avgang fra Belfast i dag. Alle hans kolleger er ikke overvettes begeistret for å fly de neste dagene. Foto: AP Photo/Peter Morrison/Scanpix
FLYR IGJEN: En pilot gir tommelen opp før avgang fra Belfast i dag. Alle hans kolleger er ikke overvettes begeistret for å fly de neste dagene. Foto: AP Photo/Peter Morrison/ScanpixVis mer

Piloter mener myndighetene setter liv i fare

- Dette er en uholdbar situasjon, sier Norsk Flygerforbund.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): «Å blande kommersielle og sikkerhetsmessige hensyn setter liv i fare», skriver European Cockpit Assosciation (ECA) i en pressemelding i dag.

De representerer over 39 000 flygere fra 38 europeiske land. De er rasende over de europeiske luftartsmyndigheters avgjørelse om å overlate avgjørelser om å fly eller ikke til flyselskapene.


- Vi trenger mer data for å vite om det er trygt å fly eller ikke, skriver de i pressemeldingen.

De mener at den økonomiske situasjonen til flyselskapene ikke må true sikkerhet først-prinsippet.

- Uholdbar situasjon- Vi mener den situasjonen som nå er i ferd med å oppstå er uholdbar, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, til Dagbladet.

Wasland er kritisk til at det skal være opp til flyselskapene å bestemme om man skal fly eller ikke.

- Det kommersielle presset er nå så høyt at vi frykter at noen vil fly og at andre ikke vil fly. Man vet fortsatt ikke hvilke konsekvenser det har å fly i lett forurensede områder og vi ser på dette som en ansvarsfraskrivelse fra myndighetene. Vi spør om de har gitt etter for kommersielt press, sier han.

Wasland frykter hva som vil skje når utenlandske selskaper med dårlig økonomi kan føle seg presset til å fly.

- Vi er usikre på hvordan flypassasjerene vil oppleve denne situasjonen, sier Wasland.

Åpnet luftrommetLuftrommet i Norge og store deler av Europa ble tidligere i dag åpnet opp igjen, etter nye europeiske vurderinger og prosedyrer.

KOMMERSIELT PRESS: - Det kommersielle presset er nå så høyt at vi frykter at noen vil fly og at andre ikke vil fly. Vi spør om de har gitt etter for kommersielt press, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland til Dagbladet. Foto: OLE MORTEN MELGÅRD/ DAGBLADET
KOMMERSIELT PRESS: - Det kommersielle presset er nå så høyt at vi frykter at noen vil fly og at andre ikke vil fly. Vi spør om de har gitt etter for kommersielt press, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland til Dagbladet. Foto: OLE MORTEN MELGÅRD/ DAGBLADET Vis mer

- De nye reglene gir flyselskapene lov til å fly i områder med lav konsentrasjon av aske, dersom flyselskapene selv vurderer det som trygt å fly. Det vil settes strengere krav til vedlikehold og inspeksjoner for fly som flyr i slike lavaskesoner, sa Avinors konsernsjef Sverre Quale på en pressekonferanse i dag.

SAS må nå lage egne regler - For å kunne fly ytterst i randfeltet av askeskyene, må vi ha prosedyrer for hvordan vi skal gjøre det. Disse prosedyrene må dernest godkjennes av de overordnede skandinaviske tilsynsmyndighetene, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge til NTB tirsdag kveld.

Flyselskapene har lenge ment at det var en overreaksjon da det norske og store deler av det europeiske luftrommet torsdag i forrige uke ble stengt på grunn av askeskyen fra vulkanutbruddet på Island. Selskapene har ment at de er minst like skikket til å vurdere hva som er trygt, som luftfartsmyndighetene.

Rutiner- Vi har ikke tillatt flygning i områder hvor det er aske. Flyselskapene og pilotene har ansvaret for vurdere alle aspekter ved en flyvning, også de sikkerhetsmessige. Det er en del av de normale rutinene, sier informasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet Bjørn Erlandsen til Dagbladet.

Han forteller Luftfartstilsynet har laget egne prosedyrer dersom man flyr inn i områder hvor det kan være aske.

- Her setter vi blant annet opp en oversikt over tegn som kan tyde på at man har flydd i aske. Dersom man ser man slike tegn skal flymaskinen inspiseres og resultatet rapporteres til Avinor og Luftfartstilsynet, sier Erlandsen.

- SETTER LIV I FARE: «Å blande kommersielle og sikkerhetsmessige hensyn setter liv i fare», skriver European Cockpit Assosciation (ECA) i en pressemelding i dag. Foto: SCANPIX
- SETTER LIV I FARE: «Å blande kommersielle og sikkerhetsmessige hensyn setter liv i fare», skriver European Cockpit Assosciation (ECA) i en pressemelding i dag. Foto: SCANPIX Vis mer

- Oversiktskartene vi har tilgang til, viser at norsk luftrom ikke er berørt av askeskyen fra omkring kl to i natt. Oppdaterte kart som kan vise oss utbredelsen av askeskyen i de nærmeste timene, skal være klare på den tiden..

UHOLDBAR: - Vi mener den situasjonen som nå er i ferd med å oppstå er uholdbar, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, til Dagbladet. Foto: SCANPIX
UHOLDBAR: - Vi mener den situasjonen som nå er i ferd med å oppstå er uholdbar, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, til Dagbladet. Foto: SCANPIX Vis mer