NORWEGIAN-SJEF: Bjørn Kjos.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
NORWEGIAN-SJEF: Bjørn Kjos. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Piloter og kabinansatte vant over Norwegian i tingretten

Retten slår fast at Norwegian Air Shuttle ASA er deres reelle arbeidsgiver, opplyser fagforbundet Parat.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Asker og Bærum tingrett har gitt piloter og kabinansatte fullt medhold i at Norwegian Air Shuttle ASA er deres reelle arbeidsgiver, opplyser fagforbundet Parat.

Tilknytningen til morselskapet var selve kjernen i konflikten som førte til den 11 dager lange storstreiken i fjor.

Norwegian har ifølge dommen også drevet ulovlig innleie av arbeidskraft, heter det i en pressemelding fra Parat. Leder Hans-Erik Skjæggerud sier avgjørelsen er prinsipiell svært viktig for framtidig organisering av norsk arbeidsliv.

- Norwegian har gjentatte ganger forsøkt å unndra seg arbeidsgiveransvar og et av de groveste eksemplene så vi under pilotstreiken i fjor, der selskapet på nytt flyttet ansatte til nyopprettede datterselskaper i et forsøk på å unngå det ansvaret alle seriøse arbeidsgivere har overfor sine ansatte, sier Skjæggerud.

Pilotene har krevd en ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle framfor Norwegian Air Norway.

Streiken endte med at pilotene fikk en sterkere binding til morselskapet, men under streiken i mars varslet arbeidstakerorganisasjonen Parat søksmål mot Norwegian. I mai i fjor leverte fagorganisasjonen en stevning til tingretten, og i dag kom altså rettens avgjørelse.

- Pilotene som er organisert i Parat aksepterer at de formelt er ansatt i datterselskapet, men hevder morselskapet også har et reelt arbeidsgiveransvar for de ansatte, argumenterte Parat da de leverte søksmålet.

Under streiken besluttet å etablere tre skandinaviske datterselskaper, ett for hvert land.

Rett før fagorganisasjonene sendte inn søksmålet, hadde Asker og Bærum tingrett slått fast at flyselskapet Norwegian måtte betale 530 000 kroner i erstatning til en pilot som ble skadd i en ulykke. Det ble også slått fast at både morselskap og datterselskap hadde arbeidsgiveransvar.

Påstandene er blitt avvist av selskapet. I retten viste Norwegian til at arbeidsgiveransvaret er knyttet til ansettelseskontrakten, og at overdragelsen aldri har vært juridisk bestridt.

Når det gjelder påstanden om ulovlig innleie, har Norwegians argument vært at det er innenfor lovverket som en entreprise, så lenge selskapet er i en pågående prosess med omstruktureringer, skriver NTB.

- Vi må få tid til å lese dommen og vurdere om den skal ankes eller ikke, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til E24.

(NTB/Dagbladet)