Piloter slo av alarmen i fly

Skjønte ikke at alarmen varslet trykkfall i Braathens-flyet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Den norske Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane (HSLB) har lagt frem en rapport der de kritiserer Boeing 737-flyene etter en hendelse på et fly på vei fra Kjevik til Gardermoen i 2001, skriver aftenposten.no.

Flyet var på vei fra Kristiandsand lufthavn Kjevik til Gardermoen da Braathens-pilotene om bord ble varslet omlavt kabintrykk i Boeing-flyet. Pilotene, som hadde mer enn ti tusen flytimer bak seg, skjønte ikke hva som skjedde. De trakk ut sikringen for å stoppe alarmen og fløy videre, melder aftenposten.no.

Etter hendelsen la HSLB frem en rapport hvor de kritiserer flyet og flyets varslingssystem:

«HSLs vurdering er at varselsystemet for lavt kabintrykk i B 737-serien fly er utilstrekkelig. Det å bruke samme lydhorn til to forskjellige varsel: et på bakken (\'takeoff varsel\') og et annet i luften (lavt kabintrykk), vil før eller siden føre til misforståelser, spesielt i stressende situasjoner,» heter det i rapporten fra HSLB.

- Mange piloter begynner å lete etter problemet på feil plass. De tror det er en feil på understellet, flaps eller bremsene, sier en ekspert til aftenposten.no.

Det var en Bopeing 737 som ble fløyet da Helios-flyet styrtet i et fjell i nord for Aten for bare litt over en uke siden. Ulykken, som tok livet av 121 personer, skyldtes plutselig trykkfall i kabinen.

BRAATHENS: De to Braathens-pilotene skjønte ikke at det var trykkefall, da alarmen gikk i cockpiten.
ULYKKE: Helios-flyet som styrtet 14. august tok livet av 121 mennesker.