TAR BLADET FRA MUNNEN: Sylvia Kolenic, samboer til NPU-leder Halvor Vatnar. Foto: Privat
TAR BLADET FRA MUNNEN: Sylvia Kolenic, samboer til NPU-leder Halvor Vatnar. Foto: PrivatVis mer

Pilotfrue: - Selv har jeg, med noen få unntak, alltid tilbrakt sommerferien alene med barna fordi mannen min har jobbet

Lei av anklager om planlagt sykefravær.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det stormer rundt Norwegians piloter. Hundrevis av nordmenn sto skuffet igjen på flyplassen etter at Norwegian på lørdag kansellerte 18 fly. Selskapets pilotmangel er et faktum, og onsdag formiddag gikk partene i krisemøte for å få på plass en ny fritidskjøpavtale.

Etter åtte timers forhandlinger var partene enige: Fridagsavtalen, som gjør det mulig for Norwegian å spørre flygerne om de vil jobbe når de egentlig har fri, videreføres. I tillegg ansetter selskapet 50 nye flygere.

Ba om beklagelse

Etter massekanselleringene mener Norwegians pilotforening (NPU) at ledelsen har insinuert at pilotene meldte seg «unfit for flight» i en samordnet aksjon mot mangelen på overtidsavtale. Foreningen ba ledelsen beklage til pilotene, men Norwegian sto på sitt. De hadde ikke sagt noe galt.

I onsdagens overenskomst mellom pilotene og Norwegian går det fram at det ikke har vært økt sykefravær i den aktuelle perioden.

Nå griper Sylvia Kolenic, «pilotfrue» og samboer til pilotforbund-leder Halvor Vatnar, ordet:

- Nok er nok, sier Kolenic til Dagbladet.

- Når Norwegian har problemer med å få unna trafikk, blir det alltid vridd slik at det er pilotene og Parats skyld. Men denne gangen skyldes det uten tvil dårlig planlegging fra ledelsens side, sier hun.

Pilotforeningen sa opp overtidsavtalen med virkning fra 1. juli, fordi de mente omfanget av salg av fridager viste at Norwegian baserer driften på dette. I fjor kjøpte Norwegian totalt 3500 fridager av pilotene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I det siste har flytid og overtid blitt strukket til det ytterste. Sommeren er ferietid for de fleste, og piloter ønsker også å tilbringe noen av fridagene sine sammen med familien. Selv har jeg, med noen få unntak, alltid tilbrakt sommerferien alene med barna fordi mannen min har jobbet, sier Kolenic.

Insinuerer pilotaksjon

Dette har hun avfunnet seg med - det hører jo med til yrket hans. Det hun ikke lenger finner seg i, er til stadighet å måtte forsvare mannen og hans kolleger overfor andre når Norwegian, på riksdekkende TV, hevder at en stor del av kanselleringene skyldes piloter som har meldt seg akutt syke.

- De insinuerer at flygerne og Parat har en stilltiende aksjon fordi avtale om salg og kjøp av fridager er utgått, sier Kolenic og påpeker at det er frivillig å jobbe overtid.

- Så hvorfor blir piloter kritisert gang på gang om de ikke vil jobbe overtid? At mange flygere heller foretrekker etterlengtede fridager istedenfor dobbel lønn, må også aksepteres. Alt dreier seg faktisk ikke om penger, og for mange er fritid mye viktigere!

- Kritikkverdig

Både Dagbladet og pilotforeningen har bedt Norwegian om å framlegge dokumentasjon på at «flere piloter meldte seg syke på kort varsel». Nå har selskapet altså skrevet under på at dette ikke har skjedd.

- Påstandene har allerede vært ute i media. Da hjelper det lite at Norwegian i ettertid sier at det ikke har vært unormalt mye sykefravær. Skaden er allerede skjedd. Det folk husker, er at det er pilotene som har skylden, sier Kolenic.

- Innrømmelsen som kom etter hvert, om at sykefraværet ikke er høyere enn vanlig, må man lete etter med lupe. Den drukner helt i all annen støy om temaet.

Skjønner fortvilelsen

Pilotene rapporterer om truende og trakasserende e-poster og SMS-er. Nå ber hun folk rette frustrasjonen der den hører hjemme.

- Det er veldig tragisk og trist at mange familier har fått etterlengtede ferier ødelagt på grunn av dette, og jeg skjønner godt at de er fortvilet. Men å spre edder og galle om disse «forferdelige, overbetalte og bortskjemte» pilotene i sosiale medier er ikke riktig, sier Kolenic.

Nå tror hun at det eneste som kan snu allmennhetens oppfatning av pilotene som «late, streikende, grådige, syke og illojale medarbeidere - som undergraver sitt eget flyselskap» er at ledelsen går ut tydelig i media og innrømmer at hovedgrunnen til alle kanselleringene ikke er «sykemeldte» piloter, men at bemanningen ikke er i samsvar med produksjonen.

- Jeg flyr alltid Norwegian når jeg kan. Vil jeg fly Norwegian igjen? Selvfølgelig. Jeg liker selskapet. Når først ting klaffer, er flyturen behagelig, og kabinpersonalet er imøtekommende og vennlig. Men skal flyselskapet sikre seg fornøyde kunder videre, må det også ha flere fornøyde ansatte.

Innenfor med beklagelse?

Da Dagbladet spurte Norwegian om det var på sin plass med en beklagelse, svarte kommunikasjons-direktør, Anne-Sissel Skånvik slik:

- At media og publikum stiller spørsmål, må man regne med når en rekke flygninger ble kansellert, men jeg vil på det sterkeste tilbakevise at selskapet har spekulert i media om årsaker til den akutte situasjonen vi befant oss i på lørdag. Ansvaret har uansett selskapet. For øvrig har vi gjentatt en rekke ganger at problemet ikke er det generelle sykefraværet.