Pilotskandale

Norge har trolig kastet bort nesten en halv milliard kroner på å utdanne F16-piloter. Forsvaret har ikke råd til å bruke dem. Nå håper SAS å overta pilotene - gratis!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flygerne har gjennomgått en fireårig utdannelse i Norge og USA.

Dette er en av verdens dyreste og mest eksklusive utdanninger. Prislappen er 15 millioner kroner pr. pilot.

- For mange piloter

Nå bekrefter forsvaret overfor Dagbladet at de vurderer å kvitte seg med nyutdannede piloter som ikke har gjennomført plikttjenesten.

Forsvaret vurderer også å kvitte seg med flygere som allerede er operative.

- Vi har for mange flygere. Forsvaret må finne alternative løsninger til 30 piloter. Vi har pr. i dag ikke midler til å beholde disse kampklare, sier sjef for jagerflykontoret i Luftforsvaret, Jens Lippestad til Dagbladet.

20 av disse jagerflygerne kommer rett fra skolebenken. 10 er i gang med plikttjenesten.

Lippestad understreker at det ikke er fattet noe endelig vedtak, men bekrefter at en av løsningene man vurderer er å la pilotene gå til sivil luftfart.

Raser sammen

Det har kostet 450 millioner kroner å utdanne de tredve pilotene.

For Luftforsvaret er budsjettsituasjonen fortvilt. I en kronikk i Aftenposten den 18. oktober, skrev major Inge Kampenes at man nærmest over natten har gjennomført en radikal omlegging av ambisjonsnivået for kampflyvåpenet.

Han skriver videre at «Dette er ensbetydende med at utdannelsen for disse flyverne - og for Luftforsvaret - er bortkastet. Kampflyvåpenet er i ferd med å rase sammen.»

Forsvaret har også for lite penger til å holde operative jagerflygere stridsdyktige. Flygerne får rett og slett for få flytimer. Planen om å kjøpe nye jagerfly er også i det blå.

- Velkommen

Norske kampflypiloter har meget godt rennomé. SAS ønsker flygerne velkommen, selv om de aldri får høstet piloterfaring i Luftforsvaret.

- Vi er meget interessert i pilotene, men vi vet ikke når det skjer og eventuelt hvor mange som kommer til oss, sier informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS.

SPYDSPISS: En av Luftforsvarets spydspisser, F 16-flyet, i aksjon. Men kampflyene er dyre å holde i drift.
FOR MANGE: - Vi har for mange flygere, konstanterer sjef for jagerflykontoret i Luftforsvaret, major Jens Lippestad.