Pils i en snor

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Det slår aldri feil. Når sommeren kommer i sør får vi en debatt om promille til sjøs. Nå vil Redningsselskapet senke promillegrensen til 0,8 og Kongelig Norsk Båtforbund er heller ikke fremmed for tanken så lenge innstramningen gjelder hurtiggående båter. Tilsynelatende er alle enige om hovedspørsmålet: Båtliv og promille hører ikke sammen. Sannheten er nok noe mer sammensatt. For mange er et glass hvitvin, en pose reker og to pilsere i en snor etter båten selve symbolet på sommeren.

Gamle drømmer har en tendens til å bli innhentet av endret virkelighet. Det er ikke lenger seil, årer og totaktsmotoren som preger båtlivet langs kysten. Mange fritidsbåter har i dag maskinelle muskler som er sterkere enn hva vi finner på motorveien. Flere har råd til raske fritidsbåter og betalingsevnen er ofte bedre enn manøvreringsevnen. Tida har derfor kommet for å innføre samme promillegrense på sjøen som på landjorda. Da får det heller være at en Munkholm i snor etter båten ikke blir helt det samme. Til sjuende og sist må liv og helse komme først.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer