Foto: AP/Farah Abdi Warsameh/NTB-Scanpix
Foto: AP/Farah Abdi Warsameh/NTB-ScanpixVis mer

Piratangrepene utenfor Somalia har stilnet

Etter å ha terrorisert farvannene utenfor Afrikas Horn i årevis, virker de somaliske piratbandene å være nedkjempet for godt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I piratenes velmaktsdager for to år siden kunne de kapre flere skip i uka og kreve løsepenger på flere millioner dollar for hvert av dem.

Nå er det ni måneder siden sist gang et handelsfartøy ble kapret.

Likevel tar store passasjerskip som Queen Mary II sine forholdsregler når det passerer gjennom Rødehavet på vei mot Adenbukta.

- Piratene har våpen og er ikke redde for å bruke dem. Når de først har pekt seg ut et mål, vil de gjøre alt for å kapre det, sier orlogskaptein Ollie Hutchinson som er den britiske marinens representant på skipet.

Som mange andre skip som ferdes i disse farvannene har Queen Mary II væpnede vakter om bord. Vaktene kommer fra private sikkerhetsselskaper og kan bunkre våpen hos «flytende arsenaler» utenfor kysten av Djibouti Sri Lanka.

I tillegg er flere skip enn tidligere utstyrt med utkikksfolk som melder fra om mistenkelige fartøy skulle nærme seg.

- Det avhenger selvsagt av antall angrep, men jeg har håp om at vi kan redusere sikkerhetstiltakene når vi passerer gjennom Rødehavet neste år, sier flaggkommandør Christopher Rynd om bord på Queen Mary II.

Færre telefoner Britiske Marine Transport Operation (UKMTO) koordinerer mesteparten av skipstrafikken i området utenfor østkysten av Afrika. I henhold til retningslinjene ringer skipene daglig for å melde fra om posisjon, så vel som hvis de skulle bli angrepet. Da ber fartøyene om militær hjelp.

- Vi har fått telefoner der vi har kunnet høre geværild og lyden av rakettdrevne granater i bakgrunnen. Men nå ringer det stadig sjeldnere, sier orlogskaptein Simon Goodes som leder UKMTOs operasjon fra Dubai.

Så langt i år har det bare vært ett registrert angrep. Det var rettet mot et handelsfartøy som var på vei mot Kenya tidlig i januar. Sikkerhetsvaktene om bord slo tilbake piratene etter en halvtimes skuddveksling.

Færre angrep Ifølge EUs innsatsgruppe mot sjørøveri (EU NAVFOR) ble det bare registrert 36 angrep i løpet av hele 2012. I tillegg kommer 73 såkalt mistenkelige hendelser.

Det var en markant nedgang sammenlignet med året før da det ble registrert 176 angrep og 166 mistenkelige hendelser.

Bare fem skip ble kapret i 2012, en nedgang fra 25 i 2011 og 27 i 2010.

- Dette er et viktig år. Nå vil vi få se om nedgangen er varig, sier orlogskaptein Jacqueline Sheriff, talskvinne for EU NAVFOR.

Antall angrep til sjøs utenfor kysten av Vest-Afrika er imidlertid blitt flere det siste året. Eksperter tror at kriminelle bander, fortrinnsvis fra Nigeria, kan ha blitt fristet av de somaliske piratene som i sin tid tjente store penger på sjørøveriet.

Vakter og marinefartøy Det er delte meninger om hva som er årsaken til nedgangen i piratangrepene utenfor Øst-Afrika.

En rekke land peker på at de har sendt marinefartøy som nå patruljerer farvannene hyppig. Disse fartøyene loser konvoier av handels- og transportfartøyer trygt gjennom de farligste områdene.

Rederiene hevder på sin side at angrepene er blitt færre på grunn av de væpnede vaktene om bord. Skip med væpnede vakter om bord har ennå til gode å bli kapret av pirater. Vaktene blir imidlertid beskyldt for å være lette på avtrekkeren og har skutt på uskyldige fiskere fra India, Oman og Jemen.

Fortsatt befinner fire skip seg i piratenes varetekt, sammen med 108 gisler, ifølge tall fra EU.
(NTB)