«Piratbåt» får lov å fiske torsk

TROMSØ (Dagbladet): Fiskebåten «Aliza Glacial» var årsaken til at flere fiskerinasjoner, også Norge, opprettet svarteliste over båter bak omfattende rovfiske. Norske fiskere er rystet over at skandalebåten nå har fått lisens til å fiske torsk i Barentshavet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Aliza Glacial» seiler nå under russisk flagg - og har nylig fått navnet «Rubin». Nå ligger tråleren ved kai i Tromsø, med lisens fra Fiskeridirektoratet til å fiske torsk og hyse i norsk økonomisk sone nord for 62. breddegrad.

Norges Fiskarlag er rasende over det de oppfatter som total handlingslammelse i Fiskeridepartementet.

- Norske fiskere får svi for sine lovbrudd. Da må det ikke være fritt fram i vårt eget hav for båter som er uønsket på de fleste av verdens hav. Vi kan ikke finne oss i dette, sier Robert Hansen, leder i Troms Fiskarfylking.

Juksepremie

I oktober 1997 ble norskbygde «Aliza Glacial» avslørt etter piratfiske på utryddelsestruede fiskeslag i Sørishavet. Båten ble pågrepet av australsk marine nord for Antarktis. Etter to år i arrest ble den tidligere i år hentet hjem av Bergensbanken, som betalte 34 millioner kroner på tvangsauksjon. Den samme banken som sammen med staten finansierte båten i 1996.

Svartelista ble innført i 1999 og betyr at båter som har drevet ulovlig fiske i Antarktis ikke skal kunne få ny lisens i andre land. Norge tok initiativet til svartelistingen, og har fått følge av fiskeristormakter som EU, Chile, Argentina, Russland, Japan og USA.

- Å gi denne båten lisens, er å premiere fiskejuks. Det finnes knapt nok noe bedre eksempel på et «piratskip» enn denne båten. Det er en båt som har vært drevet og styrt fra Norge. At vi nå ikke kan nekte lisens til verdens verste tyvfiskere, er en skandale, sier Gunnar Album ved Naturvernforbundets Barentshavkontor.

Han mener Norge nå bidrar til å øke verdien på en piratbåt og dermed øker risikoen for tyvfiske.

Sitter i klemme

Rådgiver Terje Løbach i Fiskeridirektoratet hevder at Norge ikke kunne nekte å gi båten fiskelisens:

- Da måtte vi i så fall endre Grunnloven. Båten ble tatt for rovfiske før svartelistingen trådte i kraft.

- Men denne båten har jo en spesiell historie, dens brudd på reguleringene i Sørishavet var jo en medvirkende årsak til at svartelista ble opprettet?

- Jo, men regelverket har ikke tilbakevirkende kraft. Vi hadde ikke noe valg, sier Løbach til Dagbladet.

SKANDALEBÅTEN NÅ: «Aliza Glacial» - nå «Rubin» - ved kai i Tromsø i går. Etter to års arrest i Australia får den fiske torsk i Barentshavet.
... OG FØR: Samme båt blir tauet inn av australsk kystvakt i 1997.