Pirater herjer

I rene kommandoraid tar tungt bevæpnede pirater seg om bord i handelsfartøyer, rundstjeler mannskap og stikker av i ly av nattemørket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

67 sjøfolk ble drept av piratene. Fire norske skip ble angrepet i fjor, men ingen ble skadd.

En ny grusom rekord ble satt 2. juledag i fjor, da 23 sjøfolk på båten «M.V. Cheung» ble slaktet. Dette er det verste piratangrepet i moderne historie. Hele besetningen ble kastet over bord. Bare sju av de 23 likene ble seinere funnet - drivende i sjøen. Det 20000 tonn tunge lasteskipet ble tømt for verdier og etterlatt.

15 båter ble i fjor bordet og overtatt av pirater, ofte etter at mannskap og offiserene ble drept. De «heldigste» sjøfolkene ble kommandert om bord i flåter, ofte langt til havs og uten proviant og vann.

Blodigste

Til sammen 198 skip ble angrepet av pirater, som var en tilbakegang fra 247 i 1997. Men om angrepene er færre, er dødsstatistikken uhyggeligere lesning: på ett år er antall drepte økt fra 51 til 67. Og siden 1995 har antall sjøfolk tatt som gisler økt til flere hundre i året, ifølge rapporter fra det verdensomspennende internasjonale maritime byrået (IMB).

- Piratene blir stadig mer voldelige. For noen få år siden ville de stjele lasta, skipets pengeskap og mannskapets eiendeler. Nå stjeler de hele skipet og dreper mannskapet. Dette er en illevarslende utvikling, sier IMB-direktør Pottengal Mukundan til Dagbladet.

- Må utøve press

IMB-direktøren er svært misfornøyd med kinesiske myndigheter, som han mener gjør for lite for å få bukt med piratvirksomheten utenfor Kinas kyst.

- Det er uakseptabelt at hele mannskap blir slaktet uten at myndighetene stiller gjerningsmennene for retten. At pirater kan gå fri, må ikke tolereres. Her kan Norge som en betydelig sjøfartsnasjon utøve press på kinesiske myndigheter, sier IMB-direktør Mukundan.

Heldigere

Norske fartøyer slapp i fjor heldigere fra det enn tidligere år. Fire skip ble bordet av pirater. Ingen kom til skade og piratene måtte stikke av med magre utbytter etter toktene om bord.

Et av de norske skipene som ble angrepet var Westfahl-Larsen rederiets «Star Trondanger». Skipet ble bordet på havna i Surabaya i Indonesia, men mannskapet drev piratene på flukt.
- Vi og andre norske fartøyer har vært lite utsatt for angrep de siste årene. Om det skyldes at vi er flinkere til å ta forholdsregler, er jeg usikker på. Jeg vil ikke fortelle hva vi gjør av frykt for at dette kan ødelegge for våre fartøyers sikkerhet, sier teknisk direktør Jan Stangeland i Westfahl-Larsen til Dagbladet.

I fjor sendte Rederiforbundet ut et eget instruksjonshefte for hvordan takle trusselen fra pirater. Heftet redegjør for de mest utsatte havner og stred, og hvordan klargjøre skip for et eventuelt angrep.