Pirater sprer død på havene

Moderne sjørøveri satte nye rekorder i fjor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

471 lastebåter, tankfartøyer og lystbåter ble angrepet, dobbelt så mange som året før og mye blodigere: 72 sjøfolk ble slått i hjel av sjørøverne og 129 skadet. Økningen i antall dødsofre er dramatisk. I 1999 ble det ikke rapportert om døde etter piratoverfallene. Utviklingen vekker dyp bekymring i Den internasjonale maritime organisasjon (IMO), som på sitt årlige møte i Malaysia ber kyststater verden over om opptrapping i jakten på de moderne sjørøverne.

Også norske skip er utsatt. I fjor ble det rapportert om fire angrep på norskregistrerte fartøy. I år har de norske skipene «Star Eight» og «Maria» blitt angrepet.

Fram til juni i år har 94 skip blitt angrepet av pirater. 17 sjøfolk er døde og 74 skadd, viser den foreløpige oversikten fra IMO.

Jakter penger

For bare 20 år siden trodde man sjørøveri var noe som hørte fortida til, da skjeggete, sverdsvingende pirater seilte under svarte flagg med hodeskalle og korslagte knokler.

Nå er piratene tilbake for fullt, utstyrt med entrehaker, mobiltelefoner og satellittnavigering og bevæpnet med alt fra lange kniver til automatvåpen og sprengstoff.

De moderne sjørøverne er alt fra småskurker til skipskaprere. I de fleste tilfellene er de ute etter mannskapets penger og annet lett omsettelig utstyr om bord. Angrepene finner sted mens skipet ligger i havn eller for anker.

Organiserte

Men noen pirater går etter større bytte og er svært velorganiserte. I mars ble det indonesiske lasteskipet «Inabukwa» kapret i internasjonalt farvann på vei mot Singapore, lastet med tinn, sink og hvitt pepper.

Et tjuetall pirater i en rask motorbåt fulgte i fartøyets kjølvann, i ly for radaren. De entret skipet og tok hele mannskapet som fanger. Mannskapet ble dumpet på ei lita øy, bakbundet og med bind for øynene. Piratene ga dem en boks med vann og noen pakker med nudler. Fiskere i området reddet mannskapet flere dager seinere.

«Inabukwa» stevnet noen dager seinere inn til smuglerhavna Salomague på Filippinene - omdøpt til Chungsin. Her skulle lasten flyttes over på et annet fartøy. Filippinsk kystvakt oppdaget smuglingen og arresterte mannskapet som de lite sjødyktige piratene hadde hentet inn. De kinesisktalende sjørøverne slapp unna.

SJØRØVERE: Moderne sjørøvere herjer som aldri før, og de blir sjelden tatt. Men her er ett av unntakene fra 1999. 15 indonesiske pirater ble lagt i jern av indisk kystvakt etter at hadde kapret lasteskipet "Alondra Rainbow" i bakgrunnen. Piratene forsøkte å senke det japanske skipet før de ble tatt av kystvakta. De moderne sjørøverne er i de fleste tilfellene ute etter mannskapets penger og annet lett omsettelig utstyr til bords.