Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Planlegger konkurrent til Panama-kanalen

For liten kapasitet i den berømte kanalen. Nå puster konkurrentene i nakken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Folk i Panama skal i dag stemme over planen om å utvide landets berømte kanal og med utbyggingen øke trafikken gjennom kanalen, melder BBC.

Mange moderne container-skip er nemlig for store til å kunne passere den 80 kilometer lange kanalen som forbinder Stillehavet og Atlanterhavet.

Firmaet som driver kanalen frykter nå at dersom kanalen ikke utbedres, vil den miste verdifulle kunder til andre ruter, for eksempel Suezkanalen. Nicaragua, som ligger nord for Panama, planlegger å lage sin egen kanal mellom Stillehavet og Atlanterhavet.

Ny kanal

Myndighetene i Panama og firmaet som driver kanalen vil nå bygge en nye kanal og nye sluser i hver ende.

En eventuell utbygging vil doble kapasiteten til kanalen, men vil koste mellom tre og fem milliarder amerikanske dollar.

Tilhengere mener en utvidelse av kanalen vil skape store fordeler for landet, men motstanderne argumenterer med at en utvidelse bare vil øke Panamas gjeld.

Hjelpe fattige

AVSTEMNING I DAG: I dag skal innbyggerne i Panama stemme over om de ønsker en utbygging av kanalen. Foto: AP/Scanpix
AVSTEMNING I DAG: I dag skal innbyggerne i Panama stemme over om de ønsker en utbygging av kanalen. Foto: AP/Scanpix Vis mer

Det er ventet at inntekter ved økte avgifter vil dekke en del av kostnadene, men planen trenger likevel 2,3 milliarder dollar i lån for å kunne gjennomføres.

Meningsmålinger viser at de fleste i Panama støtter forslaget om utbygging ettersom det vil gi arbeid til tusenvis av mennesker.

Men motstanderne frykter kostnadsoverskridelser på prosjektet, samtidig som de er redde for at mulighetene for korrupsjon kan bli vanskelige å motstå for enkelte. De mener heller at pengene burde brukes til å hjelpe Panamas fattige mennesker, som ifølge noen beregninger utgjør 60 prosent av befolkningen.

Økende trafikk

Panamakanalen var ferdig i 1914. I dag passerer 40 skip om dagen, 14 000 i året kanalen.

Selv om kanalen har blitt utbedret flere ganger de siste 92 årene, har man mislyktes i å holde følge med det økende antallet lasteskip som vil passere.

Trafikken har blitt så stor at mange fartøy risikerer store forsinkelser fordi de må vente i kø før de kan passere.

ØKENDE TRAFIKK: Rundt 14 000 skip passerer den 80 kilometer lange kanalen hvert år.