Planlegger ny europavei - uten midtskille

Men dødsulykken i Lavangsdalen kan tvinge fram endringer.

KAN TVINGE FRAM ENDRINGER: Dødsulykken i Lavangsdalen, der fem mennesker mistet livet, kan tvinge fram endringer i planene om europavei uten midtskille. Foto: Tom Benjaminsen / SCANPIX
KAN TVINGE FRAM ENDRINGER: Dødsulykken i Lavangsdalen, der fem mennesker mistet livet, kan tvinge fram endringer i planene om europavei uten midtskille. Foto: Tom Benjaminsen / SCANPIXVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ulykkesstrekningen på E8 mellom Nordkjosbotn og Tromsø er bygd etter 8,5-meters veistandard. Utvidelsen av veien på vestsiden av Ramfjorden, som skal bygges mellom 2012 og 2014, er planlagt etter 10-meters standard.

I 2008 ble veien anslått til å koste 800 millioner kroner.

- Veien er ikke planlagt med fysisk midtdeling, men med et bredt midtfelt, sier regionveisjef Torbjørn Naimak til Nordlys.

Et bredt midtfelt betyr et markert felt på én meter som skiller kjørefeltene, som en slags utvidet midtstripe.

Imidlertid kan det bli aktuelt å endre planene:

- Om det blir aktuelt å bruke fysiske skiller i Lavangsdalen, så må vi jo, ut fra å få en ensartet standard, vurdere om den nye strekningen må få samme standard, sier han.

Skal man ha fysiske midtskiller, må veien være 12,5 meter bred, altså noe bredere enn dagens planlagte vei.

(NTB)