- Planovergangsulykker skjer ofte i Norge.

Det sier informasjonsdirektør Jan-Erik Kregnes i Jernbaneverket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge Kregnes er det et faktum at mange ikke har tilstrekkelig respekt for sikringsordningene.

- Tre av fire ulykker på norske planoverganger skjer på overganger som er sikret med bom, lys og lyd, opplyser Kregnes.

Flere ulykker

I løpet av inneværende år er en person omkommet som følge av ulykke på sikret planovergang, fire er blitt skadd mens 19 personer som har vært innblandet i ulykker har sluppet unna uten skader.

- Det er bekymringsfullt at så mange ikke har respekt for sikringsordningene, og enten kjører på rødt lys eller fortsetter å kjøre selv om bjellene ringer, sier Kregnes.

Undersøkelser på ulykkesstedene har i alt vesentlig konkludert med at det ikke har vært feil ved sikringsanlegget, sier Kregnes.

Sikringsprogram

Strukturen når det gjelder linjenettet og planoverganger er ikke vesentlig annerledes i Norge enn i Sverige.

I Norge har Jernbaneverket et program for sikring av planoverganger. For to år siden var budsjettet på vel 90 millioner, i fjor krøp det ned til 70 millioner, og for inneværende år er det satt av vel 23 millioner kroner til sikringsarbeid.

- Det har altså de siste årene vært en kraftig reduksjon i sikringsbudsjettet, og det går ut over de vel 4.000 planovergangene som vi har og som fortsatt er usikret. Mange av disse er såkalte gårdsveioverganger, som i hovedsak krysses vår og høst. Derfor prioriterer vi nå sikringsarbeidet til å gjelde de overganger som har en viss trafikk, sier Kregnes til NTB.

Sverige har i dag vel 8.500 planoverganger, hvorav vel 5.900 er sikrede.

NTB