Plettfrie forsikres

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Personer som har pådratt seg betalingsanmerkninger eller blir ansett for å ha en tilbøyelighet for å pådra seg skader, nektes å tegne forsikring. I en reportasje i Dagbladet i går står et offer for denne praksisen fram og forteller om sine vansker med forsikringsselskapene. Vedkommende blir nå nektet å tegne så vel innbo- som reiseforsikring hos flere av våre største selskaper fordi han for noen år siden pådro seg kredittkortgjeld og i en periode hadde vansker med sin personlige økonomi.

Datatilsynet reagerer på forsikringsselskapenes bruk av kredittopplysninger. Intensjonen med å gi adgang til å innhente slike opplysninger er at selskapene skal vurdere betalingsevnen når lån opptas eller ting kjøpes på kreditt. De var aldri ment som kildemateriale til å kategorisere kunder som dårlige eller spesielt risikable. Forbrukerrådet mener praksisen er direkte ulovlig. Selv om betalingsanmerkninger og skadetilbøyelighet i teorien kan gi selskapene et grunnlag for risikovurdering, skal det ikke telle. Det er å bruke overskuddsinformasjon på en feilaktig og lovstridig måte. Kredittopplysninger skal bare brukes til å sikre eventuell kreditt man gir til kunder.

Det er forståelig at forsikringsselskapene helst vil unngå kunder som ikke gjør opp for seg, eller som er rent tapsbringende ved at de er spesielt uheldige. Men hell og lykke er nå engang ulikt fordelt. Det vi vet, er at ulykken kan ramme alle, uansett hvor påpasselige vi er, hvor prektig vi lever, og hvor god orden vi måtte ha i vår økonomi.

Vi motsetter oss at selskapene skal kunne lage en kundeprofil ved å snoke i jungelen av kredittopplysninger som ligger rundt på diverse databaser. Selskaper som gjør slikt, burde selv få anmerkning og trussel om inndragning av retten til å drive virksomheten.

Og kanskje bør staten opprette offentlige forsikringsordninger, slik at det blir en rettighet å få forsikret boligen sin, livet sitt og reisen sin. Slik kunne også de store, private forsikringsselskapene få sunn konkurranse om kunder og pris.