Holder ikke, mener Sp-Vedum

Plukker fra hverandre Sivs bomkrav

– Fremskrittspartiet har beveget seg. De har gått fra løfter som ikke holder, til løfter uten innhold, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

LUFT: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener det er mye luft og lite forpliktelser i kravlista som Frp-leder Siv Jensen la fram etter Frps krisemøte om bompenger. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
LUFT: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener det er mye luft og lite forpliktelser i kravlista som Frp-leder Siv Jensen la fram etter Frps krisemøte om bompenger. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB ScanpixVis mer

Punkt for punkt plukker Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum fra hverandre Fremskrittspartiets kravliste om bompenger.

Vent og se, kontrer samferdselsminister Jon Georg Dale:

- Vi er jo bare ved innledningen av forhandlinger, sier Frp's bompengestatsråd.

Punkt for punkt

Vedum har tatt for seg de seks bompengekravene som Frp's landsstyre samlet seg om etter det fire timer lange opprivende krisemøtet onsdag kveld. Med på gjennomgangen er også Senterpartiets finanspolitiske talsmann Sigbjørn Gjelsvik.

1. Stoppe nye bypakker.

– Det står ikke noe i kravlista om dette skal gjelde alle bypakker, eller bare de det allerede er lokalt flertall mot, sier Gjelsvik.

2. Endre nullvekstmålet.

– Den endringen vil komme av seg selv fordi det blir flere elbiler som kjører gjennom bomringene gratis eller til sterkt reduserte priser, hevder Vedum.

* Nullvekstmålet er omtalt både i regjeringsplattformen og i Nasjonal transportplan. Det handler om at all vekst i persontrafikken i byene skal være på kollektivtransport, sykkel og gange.

3. Slette bompengegjeld.

– I revidert budsjett drar regjeringen inn 440 millioner kroner med den ene hånda, og så skryter de samtidig av at de gir tilbake 200 millioner kroner, sier Vedum.

4. Kutte kostnader i eksisterende bypakker.

– Hvis de virkelig vil kutte så det monner, kan de jo begynne å se på E18 vestover fra Oslo, fortsetter Vedum.

5. Strengere krav til egenandel fra lokale myndigheter.

– De skal få kommunene til å ta en større andel, ja vel. Hva betyr det? Snakker vi om 50 øre, spør Vedum retorisk.

– Og det står ikke noe om dette skal føre til lavere bompenger, eller om staten nok en gang skal bruke det som en gyllen anledning til å redusere sine bevillinger, tilføyer Gjelsvik.

6. Nei til veiprising.

Vedum begynner nesten å le:

– Dette har da ikke noe å gjøre med bompengedebatten. Vi i Senterpartiet er også mot veiprising, men det er altså en helt annen debatt, sier Sp-lederen.

– Et spill

Gjelsvik mener at gjennomgangen av Frp's bompengekrav er avslørende:

– Frp's dobbeltkommunikasjon og politiske spill tas til nye høyder, sier han.

- Og dette spillet ser KrF og Venstre. Derfor opplever de nok også dette som temmelig udramatisk, sånn egentlig, sier Vedum.

Komisk

Dale slår tilbake:

- Dette framstår mer som komikk enn kritikk, utbryter statsråden.

- Jeg opplever at Senterpartiet stiller spørsmål om hva vi kan få ut av dette. Svaret på det er jo at vi står ved innledningen til forhandlinger der hele poenget er å kutte bompenger for folk flest, sier samferdselsministeren.

- Vi vet at det ikke blir enkelt. Men all erfaring tilsier at det er enklere å få til med de vi sitter i regjering med nå, en det ville ha vært med Ap og Sp, legger han til.

Plattform-brudd

En time etter at Frp's kravliste var publisert kom de parlamentariske lederne Terje Breivik i Venstre og Hans Fredrik Grøvan i KrF hver for seg med en klar beskjed om at det ikke er aktuelt å gå løs på Frp-krav som bryter med regjeringsplattformen.

Uproblematisk, mener Dale.

- Det er mye som ikke er omtalt i plattformen, og det er mye i plattformen som ikke er innfridd, sier han.